طلب شش ماهه کارگران زغال سنگ بلده

به گفته کارگران معدن زغال سنگ بلده کارفرمای آنها دست کم بابت ۶ ماه مزد و مزایای پرداخت نشده به آنها بدهکار است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، یکی از این کارگران با اعلام این خبر گفت: “نزدیک به ۸۰ نفر هستیم که زیر نظر پیمانکار در این واحد معدنی به استخراج زغال سنگ مشغولیم”.

وی با بیان اینکه تا سال گذشته در این معدن بلده نزدیک به ۱۵۰ کارگر مشغول کار بودند؛ افزود: از بهمن‌ماه سال گذشته قرارداد کار حدود ۷۰ نفر از همکارانمان دیگر تمدید نشد و در نتیجه همه آنها اخراج و به بیمه بیکاری معرفی شدند اما به دلایل نقص پرونده بیمه‌، سازمان تامین اجتماعی تا این لحظه حق بیمه آنها را برقرار نکرده است.

این کارگر معدن بلده در عین حال در مورد شرایط کاری خود و دیگر همکارانش که همچنان در استخدام این واحد معدنی هستند؛ افزود: تا این لحظه نزدیک به ۶ ماه مزد معوقه طلبکاریم و در مقابل کارفرما اعلام کرده است که به دلیل مشکل مالی تنها می توان معادل یک ماه از طلب هر کارگر را پرداخت کند.

وی ادامه داد: اگر چه پیمانکار اعلام کرده که کارگران می‌توانند برای وصول طلب پرداخت نشده خود به هیات‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار مراجعه کنند اما به دلیل موقت بودن قراردادهای کاری و ترس از اخراج هیچ کارگری حاضر به انجام چنین کاری نیست.

این کارگر افزود: این وضعیت در حالی است که به دلیل شرایط خاص کار در معادن زغال سنگ او و دیگر همکارانش در شرایط سخت و خطر آفرین مشغول کارند و همین مسئله به دغدغه روحی و فکری آنها تبدیل شده است.

معدن زغال سنگ بلده در ارتفاع ۳ هزار متری سطح دریا و در محدوده روستای «چل» شهرستان نور استان مازندران قرار دارد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.