وضعیت نامناسب رویا صابری نوبخت از متهمان پرونده فعالان فیسبوکی

علی‌رغم آزادی پنج تن از متهمان پرونده موسوم به “فعالان فیسبوکی” در روز دوشنبه، خانم رویا صابری نوبخت یکی از متهمان این پرونده با وضعیت نامناسب جسمی و تشنج های مکرر، برخلاف وعده‌ آزادی از سوی مسئولین قضایی به این زندانی عقیدتی هم‌چنان در بند زنان زندان اوین نگهداری می‌شود. خانم نوبخت در حالی ایام حبس خود را می گذراند که از بیماری ناشناخته ای در رنج است با اینحال برای درمان بیماری‌های او نیز هیچ اقدام جدی صورت نگرفته است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از فعالان حقوق بشر، رویا صابری نژاد نوبخت دارای تابعیت دوگانه ی ایرانی – انگلیسی، یکی از ٩ فعال شبکه های اجتماعی است که در مهرماه ١٣٩٢ توسط قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران پس از رجوع به کشور در شیراز دستگیر شد. این ٩ نفر مجموعا توسط شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب اسلامی با اتهاماتی همچون «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «توهین به مقدسات» و«توهین به سران قوا» و «توهین به اشخاص» به ١٢٧ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

خانم صابری در دادگاه بدوی به ١٨ سال و نیم حبس محکوم شد و بیش از یکسال و نیم ازدوران حبس خود را در بند عمومی زندان قرچک گذراند. وی در فروردین ماه سال جاری به بند زنان زندان اوین منتقل شد. حکم وی پس از اعمال ماده ١٣۴ به ۵ سال حبس تعزیری تقلیل یافت. وی هم اکنون ادامه محکومیت خود را در زندان اوین می گذراند.

یک منبع نزدیک به خانم صابری در مورد وضعیت جسمانی و بیماری‌های این زندانی گفت: “هیچ‌گاه مشخص نشد بیماری‌های خانم صابری از چه نوع است چراکه تاکنون به بیمارستان اعزام نشده است. ناگهان وسط بند دچار تشنج می‌شود و حتی پرسنل بهداری زندان برای انتقال او نمی‌آیند. احتمال سکته مغزی دارد اما علی رغم این‌که بایستی تکان نخورد هم‌بندی‌های وی مجبورند بدون برانکارد او را به بهداری منتقل کنند. بارها به وی داروی اشتباهی داده‌اند و همین موضوع باعث وخیم‌تر شدن حالش شده است.”

این منبع هم‌چنین در مورد وضعیت حقوقی پرونده این متهم فیسبوکی تاکید کرد: “حدود ۱۰ ماه پیش مسئولین زندان به او گفتند به مناسبت ۱۳ رجب عفو خورده و آزاد می‌شود. اما چنین نشد. یک بار دیگر به او گفتند چون تبعه انگلیس هست بعد از توافق هسته ای آزاد می‌شود اما این‌چنین نشد. حتی این‌ها به نوعی شکنجه روحی بوده و باعث بدتر شدن وضعیت جسمی‌اش شده است.”

لازم به ذکر است روز گذشته فریبرز کاردار، مسعود قاسم خانی، مسعود طالبی، امیر گلستانی و امین اکرمی پور، پنج تن از زندانیان موسوم به “فعالان فیسبوکی” با اعمال آزادی مشروط از زندان اوین آزاد شدند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.