سه سال حبس برای سه بسیجی متهم در قتل عمد بهنود رمضانی

سه بسیجی محکوم به قتل بهنود رمضانی به سه سال حبس محکوم شدند. «علی رسولی»، «سالار نادی» و «افشین کوهی» سه بسیجی متهم به قتل «بهنود رمضانی قراء»، در حالی توسط شعبه پنج دادگاه نظامی یک تهران از اتهام «قتل عمد» تبرئه شدند، که در کیفرخواست صادره برای این سه تن، به طور مشخص از وقوع «قتل عمد» توسط این سه بسیجی به صورت مشترک سخن گفته شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کلمه، سه بسیجی محکوم به قتل بهنود رمضانی به سه سال حبس محکوم شدند.

«علی رسولی»، «سالار نادی» و «افشین کوهی» سه بسیجی متهم به قتل «بهنود رمضانی قراء»، در حالی توسط شعبه پنج دادگاه نظامی یک تهران از اتهام «قتل عمد» تبرئه شدند، که در کیفر خواست صادره برای این سه تن، به طور مشخص از وقوع «قتل عمد» توسط این سه بسیجی به صورت مشترک سخن گفته شده است.

خانواده بهنود رمضانی، دانشجوی جوانی که در چهارشنبه سوری سال ۸۹ توسط یه بسیجی به قتل رسید با اعتراض به رای صادره تصریح می‌کنند که این حکم توسط قاضی غیرمستقل و تحت فشار نهادهای امنیتی صادر شده است.

بهنود رمضانی ۱۹ ساله و دانشجوی سال اول رشته مکانیک دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل بود که روز ۲۴ اسفند ماه ۸۹ در میدان ۲۲ نارمک جان باخت.

بیست و چهار اسفند ۱۳۸۹ چهارشنبه سوری بهنود رمضانی زیر ضرب و شتم نیروهای بسیجی جان باخت و خانواده‌اش تحت فشار قرار گرفتند، احضار و زندانی شدند اما دست از پی‌گیری برنداشتند.

پس از جان باختن بهنود رمضانی، سردار رادان، فرمانده نیروی انتظامی تهران در مصاحبه‌ای از کشته شدن سه نفر در روز چهارشنبه سوری به دلیل انفجار نارنجک دستی خبر داد؛ برخی سایت‌های حکومتی هم نوشتند که بهنود رمضانی به علت انفجار بمب‌های دست ساز که در جیب‌هایش جاسازی کرده بود جان باخته است.

شاهدان عینی، خانواده رمضانی و پزشکی قانونی این ادعاها را رد کرده و جز این گواهی دادند. پدر بهنود رمضانی در مصاحبه‌ای با وب‌سایت روز اعلام کرد که پسرش شب چهارشنبه سوری از سوی موتورسواران به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته، دست، پا و گردن او شکسته، یکی از بیضه هایش ترکیده و جان باخته است.

خانواده بهنود رمضانی در بیانیه‌ای نوشته‌اند:

“سرانجام پس از گذشت پنج سال پیگیری مداوم خانواده و وکیل محترم جناب آقای دکتر بهزادی و پس از چندین مرحله تعویض شعبه دادگاه نیروهای مسلح حکم ناعادلانه برای متهمین قتل فرزند دلبند و آزاده‌مان بهنود رمضانی دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل که در چهار شنبه سوری سال ۸۹ توسط سه نفر بسیجی در میدان ۲۲ نارمک مورد ضرب وشتم با باتوم و شوکر قرار گرفت صادر شد.

با اینکه در مراحل دادرسی متهمین به ضرب و شتم اعتراف نمودند و شاهدان عینی گواهی کردند بازپرس محترم شعبه ۱۱ مجتمع قضایی نیروهای مسلح جناب آقای مرادی کیفر خواست قتل عمد برای متهمین صادر فرمودند و پرونده برای محاکمه به شعبه ۸ دادگاه نظامی ارجاع داده شد.

در آن شعبه پس از چندین مرحله کارشناسی‌های بی‌مورد و اطاله دادرسی، پرونده به شعبه ۵ دادگاه نظامی ارجاع شد و قاضی شعبه ۵ طی کمیسیونی اتهام قتل عمد را به شبه عمد تغییر داده و تاریخ محاکمه تعیین شد که ما اعلام کردیم به دلیل خارج شدن سیر پرونده از مسیر دادرسی عادلانه و به دلیل تغییر کیفر خواست دادگاه را به رسمیت نشناخته و شرکت نکردیم و دادگاه تشکیل شد و اقدام به صدور حکم کرد که همانا ۳ سال حبس و پرداخت دیه کامل است.

از آنجایی‌که شرح کامل ما وقع پرونده که در حکم صادره به وضوح مشاهده می‌شود، قاضی شعبه ۵ با دیده اغماض به واقعیت موجود در پرونده و اقرار متهمین و گواهی شهود و دلائل کافی و نظریه پزشکی قانونی که به وضوح قتل را در اثر اصابت ضربات متعدد جسم سخت عنوان کرده بود را نادیده گرفته و ناجوانمردانه حکم صادر کرد.

از نظر ما سیستم قضایی نتوانسته به طور مستقل تصمیم بگیرد و به وضوح مشخص است که تحت فشار نیروهای امنیتی اقدام به صدور چنین حکمی نمودند. لذا ما پدر و مادر بهنود آزاده و سرفراز رای صادره را ناعادلانه دانسته و اعتراض می‌کنیم و وجدان بیدار عموم هموطنان آزاده و شریف را به قضاوت می‌طلبیم و همه افراد و قضات غیرمستقل را که در این پرونده دخیل بودند را به خداوند منتقم واگذار می‌نماییم”.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.