خامنه‌ای: کسی که نظام را به چالش می‌کشد نباید در دانشگاه باشد

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در دیدار با اساتید دانشگاه تاکید کرد که در دانشگاه‌‌ها نباید از گرایش‌های “مخالف انقلاب” حمایت شود. او از مسئولان دانشگاه‌ها خواست با موضوعاتی مثل اردوهای مختلط برخورد کنند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از دویچه وله، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران عصر روز شنبه ۲۹ خرداد (۱۸ ژوئن) با گروهی از “اساتید دانشگا‌ه‌ها، نخبگان علمی و پژوهشگران” دیدار کرد.

رهبر جمهوری اسلامی در سخنانش هر چند گفت مسئولان دانشگاه‌ها باید “مدافع و هدایت‌کننده فضای چالشی باشند” و محیط دانشگاه را “محیط تضارب آرا و بحث و چالش” دانست اما تاکید کرد که این فضا باید “به سوی مبانی و اهداف انقلاب اسلامی باشد و به هیچ وجه نباید از گرایش‌های مخالف انقلاب حمایت شود”.

خامنه‌ای همچنین از مسئولان دانشگاه‌ها خواست تا “در مقابل هر اقدام و موضوعی همچون اردوهای مختلط که هویت اسلامی دانشگاه‌ها را خدشه دار می‌کند، حساس باشند و با آن برخورد کنند”.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین تاکید کرد که دانشگاه و نیز دانشجو “باید همواره انقلابی باشد”. او گفت: «مسئولان آموزش عالی باید بسیار مراقب باشند تا دانشگاه تبدیل به جایگاهی برای واگرایی از مفاهیم و ارزش‌های انقلاب نشود.»

خامنه‌ای “وجود فضای انقلابی‌گری” را از الزامات حتمی دانشگاه‌ها دانست و در عین حال تاکید کرد: «نباید در دانشگاه‌ها فضای اجبار و زور و امنیتی بوجود آید بلکه باید فضای انقلابی و تدین را با کار طبیبانه و خردمندانه بوجود آورد.»

“شدت جنگ نرم چند برابر شده است”

“جنگ نرم” هم از نظر موضوعی و هم از نظر واژگان یکی از مهمترین بخش‌های سخنان خامنه‌ای در سال‌های اخیر بوده است. این بار هم او با استفاده مکرر از این واژه وظیفه اساتید دانشگاه را “نقش‌آفرینی واقعی و جدی” در مقابله با “جنگ نرم” دانست و گفت “شدت جنگ نرم دشمن نسبت به سال‌های گذشته چند برابر شده است”.

او ادامه داد: «وظیفه شما اساتید نیز نقش آفرینی واقعی و جدی است زیرا کسی که به هر بهانه‌ای مانند انتخابات و امثال آن، نظام را به چالش می‌کشد، نامطمئن است و صلاحیت حضور در دانشگاه‌ها را ندارد، همانگونه که هیچ کشوری اجازه به چالش کشیدن نظام حاکم بر آن را نمی‌دهد.»

رهبر جمهوری اسلامی ایران پیشتر چندین بار تاکید کرده بود که نباید اجازه داد فضای دانشگاه‌ها غربی شود. او این بار نیز در حضور دانشگاهیان با اشاره به این موضوع گفت: «دیپلماسی و ارتباطات علمی مهم است و با آن موافق هستیم اما باید هوشیار باشیم که فریب نخوریم و بستر ارتباطات علمی به دریچه‌ای برای نفوذ امنیتی تبدیل نشود، زیرا دشمن از هر وسیله‌ای از جمله ارتباطات علمی برای نفوذ استفاده می‌کند و این اتفاق در گذشته افتاده است و اکنون نیز در مواردی دیده می‌شود.»

“اقتصاد مقاومتی” یکی دیگر از مفاهیمی است که خامنه‌ای آن را از زمان اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران وارد ادبیات سیاسی کرد. در دوران پسا برجام و با برداشته شدن بخش بزرگی از تحریم‌ها اما این واژه همچنان در ادبیات خامنه‌ای جا دارد. او چندین بار تاکید کرد که با وجود توافق اتمی باید این روش اقتصادی همچنان در ایران به کار گرفته شود.

او در جمع دانشگاهیان، اقتصاد مقاومتی را “زمینه‌ساز عزت ملی و گره‌گشای نیازهای فعلی” دانست و گفت: «تنها راه علاج، اجرای واقعی و صحیح سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.»

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.