گزارش تکمیلی از احکام صادره در پرونده حمیدیه

دادگاه انقلاب اهواز براى سه تن از مهتمان پرونده موسوم به “پرونده حمیدیه” حکم اعدام و براى چهار متهم دیگر احکام طولانی‌مدت حبس صادر کرد. این احکام در دادگاه تجدیدنظر عینا تایید شد. به گفته منابع مطلع همگی متهمین زمان دستگیری بین ۲۰ تا ۲۵ سال داشته اند. هویت متهمان و جزییات بیشتری از این پرونده در پی می آید.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از فعالان حقوق بشر، در فروردین ماه ۱۳۹۴در شهر حمیدیه توسط راکبان «یک موتور سیکلت» به چادر سربازان نیروی انتظامی در بازرسی گمبوعه حمله‌ای شد. در پی این رویداد نیروهای امنیتی حدود بیست تن از مظنونان ساکن شهر حمیدیه را بازداشت کردند.

پس از مدتی اکثر بازداشت شدگان با تودیع وثیقه آزاد شدند اما هفت نفر از آن‌ها هم‌چنان در بازداشت ماندند.

دادگاه انقلاب اهواز براى سه تن از مهتمان پرونده موسوم به “پرونده حمیدیه” حکم اعدام و براى چهار متهم دیگر احکام طولانی‌ مدت حبس صادر کرد. این احکام در دادگاه تجدید نظر عینا تایید شد.

اسامی، احکام و اطلاعات احراز شده توسط هرانا مربوط به این متهمین عبارت است از:

قیس عبیداوى فرزند شاکر، ٢۵ساله فارغ‌التحصیل رشته حقوق با حکم اعدام
برادرش احمد عبیدواى فرزند شاکر ٢٠ ساله دیپلم با حکم اعدام
پسر عموى آن‌ها سجاد بلاوی (عبیداوی) دانشجوی رشته حقوق با حکم اعدام

محمد حلفى (۲۴ ساله) محکوم به ۳۵ سال حبس در زندان یزد،
مهدى صیاحى محکوم به ۳۵ سال حبس در زندان یزد،
مهدى معربى فارغ التحصیل تربیت معلم که در آستانه معلم شدن در سال گذشته بود، ۲۵ سال حبس.
على عبیداوى ۲۵ سال حبس.

دستگاه قضایی از بابت تیراندازی به چادر سربازان نیروی انتظامی در پاسگاه روستای گمبوعه شهرستان حمیدیه که در بامداد ۱۳ فروردین‌ ماه ۱۳۹۴ اتفاق افتاد و منجر به قتل سه تن از ماموران شد، همچنین تیراندازی به کاروان راهیان نور، حمله و تیراندازی به کانکس نیروی انتظامی پل شریعتی، تخریب تجهیزات لرزه نگاری شرکت نفت و همچنین اتهاماتی همچون محاربه، افساد فی الارض، راه اندازی و عضویت در گروهک های تروریستی این افراد را محاکمه کرد.

یک منبع نزدیک به خانواده‌های این هفت شهروند عرب اهل حمیدیه در این باره گفت: “در سال‌های گذشته اتفاقاتی در این منطقه افتاده که هر بار هر مظنونی دستگیر می شود با شکنجه از آن‌ها در مورد این اتفاقات اعتراف می‌گیرند. در سال ۹۳ در شهر حمیدیه یک شهروند به قتل رسیده. در سال ۹۲ به پاسگاه شریعتی حمیدیه حمله شده بود و ۲ مامور زخمی شدند. تخریب ماشین آلات و تجهیزات شرکت نفت در سال ۹۲، حمله به کاروان راهیان نور در سال ۹۴ و آخرین مورد همان هجوم به بازرسی گمبوعه. تاکنون چندین نفر با همین اتهامات در منطقه حمیدیه دستگیر شده اند. منظور از همین اتهامات همین حوادث و پرونده‌های قتل و تیراندازی را زیر شکنجه اعتراف کرده‌اند و در روند دادرسی مشخص شده بی‌گناه بوده و تبرئه شدند. در واقع این حوادث همواره دستمایه و بهانه برخورد با فعالان این منطقه بوده. حتی در حال حاضر دو تن با همین اتهامات با حکم ابد و حبس طولانی در زندان هستند.”

این منبع در ادامه افزود: “در دادگاه اولیه از خانواده‌های قربانیان درخواست ثبت شکایت شده بود که علی‌رغم همه فشارها هیچ‌کدام قبول نکردند چون همگی اهل حمیدیه یا اطراف بودند. تنها خانواده‌ای که شکایت‌شان ثبت شد، خانواده یک مامور اهل ایذه بود.”

منبع مطلع و نزدیک به این خانواده‌ها با مطرح کردن نکته مهمی در این پرونده خاطر نشان کرد: “رئیس دادگستری و هم دادستان  قبل از صدور حکم در دادگاه بدوی اعلام کردند این متهمین در ملاء عام اعدام خواهند شد. یعنی قبل از صدور حکم و اعلام رای دادگاه این زمینه‌سازی انجام شده بود. این روند خودش غیرقانونی است.”

وی هم‌چنین در پایان تاکید کرد: “خانواده این متهمین زیر فشار نهادهای امنیتی مجبور به ترک حمیده و سکونت در نزدیکی شهر اهواز شده بودند و در حال حاضر هم تحت فشار هستند که کلا از منطقه مهاجرت کنند.”

شایان ذکر است سه متهم اصلی با حکم اعدام از ابتدای بازداشت تاکنون یعنی یک‌سال و سه ماه در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات نگهداری شده‌اند و تایید احکام اعدام آن‌ها به خانواده‌هایشان ابلاغ شده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.