۳۵۰ کارخانه کوچک لبنی تعطیل شد

مدیرعامل سابق اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده های لبنی ایران گفت: به دلیل هزینه های بالای تولید، مصرف پایین لبنیات و حذف یارانه های تولید، حدود ۳۵۰ واحد کوچک تولید کننده صنایع لبنی، یعنی نیمی از آنها تعطیل هستند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از تسنیم، محمدرضا اسماعیلی اظهار کرد: از ۷۰۰ کارخانه کوچک صنایی لبنی در کشور نیمی از آنها یعنی حدود ۳۵۰ واحد در مناطق مختلف کشور به‌ طور کامل تعطیل اند و بسیاری از واحد‌های دیگر با ظرفیت پایین کار می‌کنند.

وی افزود: این واحدها زمانی ایجاد شده‌اند که بازار و تقاضا برای مصرف شیر در کشور بالا و بیشتر از وضعیت فعلی بوده است، اما با حذف یارانه مصرف لبنیات در کشور، این واحدها که در روند تولید شیر دولتی مشارکت داشتند، تعطیل‌ شدند.

مدیرعامل سابق اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی ایران ادامه داد: این واحدها با توجه به برنامه‌هایی که در برنامه پنجم توسعه برای بالا بردن سرانه مصرف شیرخام (۱۵۰ لیتر برای هر نفر) پا به عرصه تولید گذاشتند، اما این رقم محقق نشد و اما اکنون آمار رسمی سرانه ۷۰ کیلوگرم را نشان می‌دهد که ماهیت این رقم نیز جای تردید دارد.

وی تصریح کرد: بعد از حذف یارانه‌های نقدی قرار بر این شد به تولید یارانه پرداخت شود که این یارانه نیز تا به امروز پرداخت‌ نشده  و شرایط رقابت‌ پذیری را از تولیدکنندگان گرفته است.

این کارشناس صنعت لبنیات کشور اضافه کرد: حمایت‌های که دولت از صنایع لبنی می‌کند،  تنها محدود به صنایع لبنی دولتی و شبه دولتی بزرگ است.

اسماعیلی گفت: در حال حاضر در کشور به مصرف سوخت و استفاده از اتومبیل شخصی یارانه پرداخت می‌شود، اما مصرف لبنیات یارانه ندارد، در حالی که در کشورهای توسعه‌ یافته مصرف لبنیات جزء شاخص‌های توسعه‌یافتگی است.

وی تاکید کرد: ظرفیت تولید صنایع لبنی کشور ۲۲۰ لیتر برای هر فرد است اما حتی توان بهره‌گیری از یک سوم آن را نیز نداریم.

روز گذشته دبیر انجمنی روغن کشی  اعلام کرد که ۷ کارخانه روغن کشی کشور به‌ طور کامل تعطیل هستند و صنایع روغن‌کشی در مجموع تنها از ۳۹ درصد ظرفیت خود استفاده می‌کنند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.