در زندان‌های ساواک هم به فرزندان خردسال اجازه می‌دادند تا گاهی یک‌روز کامل را در زندان با پدر یا مادر باشند

زهرا ربانی املشی، عروس مرحوم آیت‌الله العظمی منتظری در نامه‌ای به رییس قوه قضاییه با اشاره به اعتصاب غذای نرگس محمدی که این روزها در بند زنان زندان اوین در اعتصاب غذا به سر می‌برد پرسیده است: اگر بر فرض این مادر جرمی مرتکب شده باید از همه حقوق اساسی حتی ملاقات و صحبت کردن با فرزندش محروم باشد؟ آیا باید حقوق حقه فرزندان را پایمال کرده و از دیدن مادر محرومشان کرد؟

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کلمه، زهرا ربانی در نامه‌ی خود یادآور شده است که یکی از چیزهایی که در زندان‌های ساواک مطرح بود اینکه به فرزندان خردسال اجازه می‌دادند تا گاهی یک‌روز کامل را در زندان با پدر یا مادر و یا حتی برادر و خواهر زندانی خود بگذرانند.

نرگس محمدی، نائب رییس کانون مدافعان حقوق بشر از هفتم تیر ماه با انتشار دل‌نوشته‌ای با بیان اینکه «خواسته‌ای جز امکان تماس تلفنی با فرزندانش ندارد»، اعلام کرد علی‌رغم میل و توان جسمی‌اش، راهی برایش نمانده است جز اینکه فریاد «مادر بودن» و دلتنگ بودنش را با اعتصاب غذا اعلام کند.

متن این نامه که برای انتشار در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:

بسمه تعالی

جناب آیت الله لاریجانی ریاست قوه قضائیه، با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات

همانگونه که استحضار دارید، نشست ۷۱ کمیته حقوق کودک سازمان ملل متحد در محل نمایندگی سازمان ملل در ژنو برگزار شد، در این نشست هیئت ایرانی هم شرکت کرد و متعهد به عمل به نتایج آن شد.

از جمله اقداماتی که نتیجه کار این اجلاس بود، حمایت از کودکان دارای پدر یا مادر زندانی است.

و نیز از آن جایی که خشونت اعم از جسمی و روحی، یکی از عوامل تخریب شخصیت کودکان است، لذا طبق بند۱ ماده ۱۹ کنوانسیون حقوق کودک، کشورهای طرف کمیسیون متعهد شدند تا اقدامات قانونی، اجرایی، اجتماعی و آموزشی را در جهت حمایت از کودک در برابر همه گونه خشونت جسمی و روحی، به عمل آورند.

کودکان ما، همان گونه که در رشد جسمی خود به آب، غذا، سلامتی و مسکن نیازمندند و زندگی بدون آنها غیرممکن است، به یک سری مراقبت‌های روانی هم نیاز دارند تا بتواند متضمن بهداشت روانی کودک باشد.

در رأس همه مراقبت‌های روانی، محبت پدر و مادر قرار گرفته است که اساسی‌ترین و ضروری‌ترین نیاز کودکان و مهمترین عامل سلامت روح آنان است و نبود آن موجب ناهنجاری‌های روانی خواهد شد. کودک حتی نیازمند به تماس با جسم پدر و مادر، از راه دست بر سر کشیدن‌ها، بوسیدن‌ها و در آغوش گرفتن است تا آنجا که بسیاری از دردهای کودک که با دست کشیدن پدر یا مادر و یا بوسیدن آنها تسکین می‌یابد.

همان طور که استحضار دارید یکی از زندانیان شما و جمهوری اسلامی خانم نرگس محمدی است که مادر دو فرزند خردسال است. یکی از جرایمی که به این خانم نسبت داده شده است و بابت آن ده سال حکم زندان گرفته، عضویت در گروه حذف گام به گام اعدام است. با توجه به اینکه ایشان حتی اتهام عضویت در این گروه را رد کرده و فقط خود را طرفدار می‌دانند، آیا:

اولاً طرفداری از نفی خشونت و اعدام، جرم محسوب می‌شود و مستوجب زندان است.

ثانیاً اگر بر فرض این مادر جرمی مرتکب شده باید از همه حقوق اساسی حتی ملاقات و صحبت کردن با فرزندش محروم باشد؟

ثالثاً آیا باید حقوق حقه فرزندان را پایمال کرده و از دیدن مادر محرومشان کرد؟

یکی از چیزهایی که در زندان‌های ساواک مطرح بود اینکه به فرزندان خردسال اجازه می‌دادند تا گاهی یک‌روز کامل را در زندان با پدر یا مادر و یا حتی برادر و خواهر زندانی خود بگذرانند.

جناب آقای لاریجانی

بیایید تا ماه رأفت و رحمت، انابه و مغفرت، احسان و اکرام به پایان نرفته و بر سفره گسترده‌اش نشسته‌ایم، همانند پیامبر رحمتش رحماء بینهم باشیم و خانم نرگس محمدی را، که با جرأت و اطمینان می‌توانم بگویم دلسوز مردم و اسلام و میهن است، آزاد کنید تا تن بیمارش بیش از این با اعتصاب آزرده نشده و روان کودکانش بیش از این آسیب نبیند.

۱۱/۴/۱۳۹۵

زهرا ربانی املشی

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.