عدم اعمال ماده ۱۳۴ در پرونده مهدی و حسین رجبیان

دستگاه قضایی به مهدی و حسین رجبیان اطلاع داده است که ماده ۱۳۴ (تجمیع احکام) در مورد محکومیت آنان اعمال نخواهد گشت.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، محکومیت مهدی رجبیان و حسین رجبیان از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران بررسی گشته و طبق ابلاغیه صادر شده، تجمیع احکام در پرونده دو هنرمند محبوس در زندان اوین اعمال نمی شود.

یک منبع مطلع در این مورد در مصاحبه با فعالان حقوق بشر اعلام کرد: “در مورد مبلغ جریمه صادر شده در حکم نیز به آن‌ها اطلاع داده شده اگر جریمه پرداخت نشود تا سال ۱۳۹۹ باید در زندان بمانند.”

گفتنی است که پیش تر حکم صادره از سوی شعبه۵۴ دادگاه انقلاب اسلامی، برای هرکدام به سه سال حبس تعزیری، سه سال حبس تعلیقی و پرداخت ۲۰ میلیون تومان جریمه تعیین و به اجرای احکام دادسرای زندان اوین ارسال‌شده بود.

این دو تن در مهرماه سال ۱۳۹۲ توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت‌شده و پس‌ازآن به بند ۲ الف زندان اوین منتقل‌شده بودند.

این دو در جریان برگزاری دادگاه از حق داشتن وکیل محروم بوده‌اند، می‌گوید که محاکمه‌شان تنها یک ربع طول کشیده است. یک منبع آگاه می‌گوید: «آن‌ها در حین بازجویی وکیل نداشته‌اند. در دادگاه هم وکیل نداشته‌اند، چون گفته‌شده که پرونده‌شان به شکلی است که خودشان باید توضیح بدهند.»

مهدی رجبیان سال ۹۲ تدوین و ضبط آلبومی به نام «تاریخ ایران به روایت سه‌تار» را آغاز کرد که به نظر می‌رسد بیانیه‌ و توضیح او درباره این آلبوم و اعلام خبر پخش آن در سایت برگ‌ موزیک، از جمله دلایل بازداشتش بوده است. در این آلبوم تمام جنگ‌های ایران با سه‌تار روایت شده است.

«مشکل از سال ۹۲ به وجود آمد. مهدی را به خاطر آلبومش گرفتند و پخش بدون مجوز آن در سایت برگ‌ موزیک. حسین را به‌خاطر تکمیل نبودن مجوز فیلمش از نظر سپاه بازداشت کردند و یوسف را هم به علت فعالیت در سایت برگ موزیک. همکاری‌ هشت ساله این سه باعث دستگیری‌شان در دفتر کار مشترک‌شان شد.»

برگ موزیک یک سایت پخش موسیقی آلترناتیو است که از نظر مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی، صدای «خواننده‌های ضد انقلاب» و «زنان» را پخش می‌کند.

بعد از دستگیری این افراد، سایت برگ موزیک و آلبوم موسیقی تاریخ ایران به روایت سه‌تار توقیف شده‌اند.

همچنین تمامی حساب‌های بانکی مرتبط با برگ‌ موزیک بسته شده‌‌اند و یکی از این سه هنرمند هم به دلیل فشار بازجویی‌ها دچار تشنج شده و تحت درمان است.

بر اساس این گزارش، «مهدی رجبیان» موزیسین و تارنواز در همان سال در حال ضبط پروژه پژوهشی تاریخ ایران به روایت سه تار بود که تمامی آن پروژه با توقیف استودیو شخصی وی و ضبط هارد دیسک‌های وی که شامل محتوای صداهای ضبط شده بودند به حالت مسکوت در آمد. «حسین رجبیان» فیلمساز پس از اتمام اولین فیلم سینمایی اش دستگیر شد. پس از بازداشت حسین رجیبیان تمام راش‌های فیلم ساخته شده توسط وی که دارای مجوز ساخت از وزارت ارشاد بوده توقیف و باند بین الملل صدای فیلم و راش‌های نهایی توقیف شده و به وی بازگردانده نشد.

خبر بازداشت این سه هنرمند در آذرماه همان سال با واکنش و امضاء بیش از چهارصد خبرنگار و هنرمند سینمایی و موسیقی داخلی و خارجی بازتاب وسیعی داشت. این بازتاب سرانجام منجر به ذکر این مورد در گزارش سالانه احمد شهید در امور حقوق بشر ایران در سازمان ملل شد.

«مهدی رجبیان» و «حسین رجیبان» سال ۹۲ با گذراندن بیش از دو ماه زندان انفرادی در بند ۲ الف سازمان اطلاعات سپاه و بازجویی‌های فشرده و تحت فشار بودن برای مصاحبه تلوزیونی و اعتراف علیه خود سر انجام با قید وثیقه در اواخر آذر ماه همان سال آزاد شدند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.