الهام فراهانی؛ شرح رنج یک مادر بهایی و خانواده اش در زندان

الهام فراهانی شهروند ۵۴ ساله بهایی است که علیرغم بیماری در حال تحمل محکومیت حبس ۴ ساله خود در زندان اوین است، همزمان با او همسر و فرزندش نیز به دلیل باور دینی خود در همین زندان تحمل حبس می کنند. هرانا در گزارش پیش رو به شرح وضعیت این زندانی عقیدتی و خانواده اش می پردازد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از فعالان حقوق بشر، الهام فراهانی شهروند بهایی، متولد ۱۳۴۱، تیرماه سال ٩١ به همراه همسرش عادل نعیمی توسط نیروهای وابسته به وزارت اطلاعات در منزل شخصی خود بازداشت شد. کمتر از ١٠ روز بعد، شمیم نعیمی، پسر این خانواده نیز بازداشت و به سلول‌های انفرادی بند ٢٠٩ زندان اوین منتقل شد.

خانم فراهانی به همراه فرزندش شمیم بعد از دوماه با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به طور موقت آزاد شدند. اما همسر وی عادل نعیمی به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد. جایی که برادرش عفیف نعیمی از اردیبهشت ماه سال ۸۸ نگهداری می‌شود.

الهام فراهانی بهمراه عادل و شمیم نعیمی-همسر و فرزندش، در یک جلسه دادگاه «پنج دقیقه‌ای» در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شد. عادل نعیمی به ۱۰ سال و فرزند آن‌ها شمیم به سه سال حبس محکوم شد.

اتهامات این خانواده هم‌چون دیگر شهروندان بهایی محبوس در زندان‌های ایران مواردی چون «تبلیغ علیه نظام، عضویت در گروه های غیر قانونی و اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی» عنوان شده بود.

روز یک‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه سال ۹۳ با اجرای حکم خانم فراهانی و فرزندش شمیم، وی به بند زنان زندان اوین منتقل شد. شمیم نعیمی نیز به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل و به پدر و عمویش ملحق شد. شمیم فرزند این خانواده خود نیز متاهل بوده و پدر دو کودک ۳ و ۹ ساله است.

یکی از نزدیکان خانواده نعیمی در مورد نحوه بازداشت خانم فراهانی و فرزندش به گزارشگر هرانا گفته بود: “صبح روز شنبه ماموران به منزل شمیم مراجعه کرده تا او را دستگیر کنند ولی چون منزل نبود قرار شد فردا برای جلب وی برگردند. صبح روز یکشنبه، شمیم آماده شده بود که خودش را به زندان معرفی کند که ماموران دوباره به منزل وی آمدند و او را بازداشت کردند. ساعتی بعد، چند نفر از اعضای خانواده شمیم برای خداحافظی با او به درب زندان اوین می‌روند که یک مامور می‌آید و سراغ مادر شمیم (الهام فراهانی) را می‌گیرد و می‌گوید شمیم می‌خواهد با مادرش خداحافظی کند. به خانم فراهانی (مادر شمیم) زنگ می‌زنند که خودش را به زندان اوین برساند ولی وقتی خانم فراهانی به درب زندان می‌آید وی را هم دستگیر و برای اجرای حکم به زندان منتقل می‌کنند.”

شایان ذکر است، الهام فراهانی از بیماری آرتروز شدید دست و گردن رنج می‌برد. در آزمایشات اخیر وی مشخص شده خطر ابتلا به دیسک کمر نیز وجود دارد. با این حال، مسئولین قضائی و زندان اوین از اعزام و درمان تخصصی و مداوم وی در مراکز درمانی خارج از زندان ممانعت بعمل می‌آورند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.