خودداری از اعاده دادرسی محمدعلی منصوری توسط قوه قضاییه در نهمین سال زندان او

یک منبع مطلع گفت که با گذشت ۹ سال از زندانی شدن محمدعلی (پیروز) منصوری در زندان‌های اوین و رجایی‌شهر کرج، این زندانی(سیاسی) مقامات قوه قضاییه از درخواست او برای اعاده دادرسی که می‌تواند موجب آزادی او شود، خودداری می کند. او طی این ۹ سال هیچگاه به مرخصی نرفته است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کمپین بین المللی، این منبع مطلع گفت: “ایشان به اتهام قانون قدیمی محاربه به ۱۵ سال حبس محکوم شده و با اینکه این قانون دو سال پیش تغییر کرد، ولی پرونده ایشان بازبینی نشده و درخواست اعاده دادرسی هم پذیرفته نشد و ایشان همچنان از ۱۳۸۶ تا الان زندانی است بدون مرخصی و بدون آزادی مشروط.”

محمدعلی منصوری ۱۱ شهریور ۱۳۸۶ در سن ۴۷ سالگی در تهران بازداشت شد. به او ابتدا اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی تفهیم شد ولی، اتهام او در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به محاربه از طریق هواداری از سازمان مجاهدین تغییر یافت و قاضی صلواتی او را در اسفند ۱۳۸۷ به ۱۵ سال حبس تعزیری و تبعید محکوم کرد. این حکم در مرحله تجدیدنظر نیز تأیید شد. آقای منصوری به اتهام توهین به رهبری نیز به دو سال حبس محکوم شده بود که در مناسبت‌های مختلف بخشیده شده است.

منبع مطلع درباره اتهام و دلایل بازداشت محمدعلی منصوری گفت: “ایشان هوادار سازمان مجاهدین خلق بودند و چند نفر از اعضای خانواده اش هم عضو سازمان مجاهدین بودند و به دیدار آنها هم رفته بود ولی شخصا عضو سازمان نبود و به همین دلیل هم طبق قانون مجازات قدیم به محاربه متهم شد در حالی که حتی در بازجویی هایش هم حرفی از حرکت مسلحانه نبود.”

در قانون مجازات جدید محاربه حذف شده و مطابق بند ب ماده ۱۰ این قانون اگر مجازات جرمی به موجب قانون جدید تخفیف یابد، قاضی باید حکم سابق را طبق قانون جدید اعمال کند. قانون مجازات قدیم هر نوع ارتباط و هواداری از گروه های مسلح مخالف را مصداق محاربه می دانست ولی قانون مجازات جدید، استفاده از سلاح یا شرکت در عملیات مسلحانه را شرط صدور چنین مجازاتی دانسته است.

آقای منصوری با گذراندن بیش از نیمی از حبس، طبق ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی، امکان استفاده از آزادی مشروط را نیز دارد که تا کنون شامل حال وی نشده است.

محمدعلی (پیروز) منصوری پس از بازداشت در ۱۱ شهریور ۱۳۸۶ به زندان اوین منتقل شد و ۷۷ روز در سلول های انفرادی نگهداری شد، با پایان بازجویی به بند عمومی زندان اوین انتقال یافت و پس از قطعی شدن حکم در اردیبهشت ۱۳۸۸ به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد. او هم اینک نهمین سال حبس بدون مرخصی خود را در بند زندانیان سیاسی و عقیدتی زندان رجایی شهر سپری می‌کند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.