ابراز نگرانی سازمان گزارشگران بدون مرز از ادامه اعتصاب غذای نرگس محمدی

سازمان گزارشگران بدون مرز (RSF) با انتشار اطلاعیه‌ای در مورد وضعیت سلامت نرگس محمدی ابراز نگرانی کرد. این زندانی سیاسی روز جمعه هجدهم تیر ماه، دوازدهمین روز اعتصاب غذای خود را پشت سر گذاشت.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از زمانه، اطلاعیه سازمان گزارشگران بدون مرز با شرح آن‌چه بر نرگس محمدی به‌عنوان روزنامه‌نگار و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر ایران رفته، درباره شرایط جسمانی او هشدار داده و بر خواست اصلی او از این اعتصاب غذا که فراهم شدن امکان تماس با فرزندانش است، تاکید کرده است.

نرگس محمدی از روز هفتم تیر ماه با انتشار نامه‌ای سرگشاده، اعتصاب غذای خود را آغاز کرد و با وجود حال وخیمش و با وجود دو بار تشنج، به این اعتصاب غذا ادامه داده است.

روز جمعه یازدهم تیر ماه، خبری از قول تقی رحمانی، فعال سیاسی و همسر نرگس محمدی که همراه فرزندانش در فرانسه به سر می‌برد منتشر شد که بر اساس آن «امنیتی‌ها» مانع تماس تلفنی نرگس محمدی با فرزندانش می‌شوند.

سازمان عفو بین‌الملل هم روز پنج‌شنبه هفدهم تیر ماه، با انتشار بیانیه‌ای از مقام‌های حکومتی در ایران خواست تا نرگس محمدی را فوری و بی قید و شرط آزاد کنند. در این بیانیه نیز نسبت به ادامه اعتصاب غذای خانم محمدی ابزار نگرانی شده است.

در تاریخ پانزدهم اردیبهشت ماه سال ٩۴، ماموران وزارت اطلاعات پس از بارها تهدید و احضار، نرگس محمدی را برای گذراندن حکم شش سال زندان، بازداشت و روانه زندان اوین کردند، اما در جریان پرونده‌ای دیگر، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی، این فعال حقوق بشر را به ۱۶ سال حبس تعریزی محکوم کرد.

بر اساس رای دادگاه و به استناد مواد ۱۳۴، ۴۹۸، ۵۰۰ و ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی، خانم محمدی در مورد اتهام «تشکیل و اداره گروهک غیرقانونی لگام» به تحمل ۱۰ سال حبس، در مورد اتهام «اجتماع و تبانی به‌ قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به تحمل پنج سال حبس و در مورد اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به تحمل یک سال حبس محکوم شده است.

ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی اما می‌گوید هر گاه عناوین ارتکابی بیش‌تر از سه جرم نباشد، حداکثر مجازات تعیین شده برای یک جرم اعمال می‌شود. به این ترتیب با تجمیع احکام صادر شده برای نرگس محمدی، او به ۱۰ سال حبس محکوم است.

به دنبال زندانی شدن خانم محمدی، او از فرزندان دوقلوی خود جدا افتاده است و آن‌ها به پدرشان، تقی رحمانی، فعال سیاسی پیوسته‌اند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.