با بیش از صد هزار توییت، طوفان توییتری برای آزادی نرگس محمدی ترند جهانی شد

در پانزدهمین روز اعتصاب غذای نرگس محمدی فعال حقوق بشر، کاربران اینترنتی در داخل و خارج از ایران با شرکت در یک طوفان توییتری خواستار آزادی نرگس محمدی و رسیدگی به درخواست‌های او شدند. این توفان توییتری پس از سه ساعت به پنجمین ترند‌ جهانی در شبکه توییتر تبدیل شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، فعالین حقوق بشر هم زمان با ۱۵ام روز اعتصاب غذای نرگس محمدی با ایجاد یک ایونت در فیس‌بوک و دعوت از مردم برای مشارکت در توفان توییتری با هشتگ FreeNarges# شرکت کنند که در طی این دعوت پس از سه ساعت از شروع توفان توییتری بیش از ۱۰۰ هزار توییت در حمایت از درخواست‌های نرگس محمدی و همچنین درخواست برای آزادی او، توسط بیش از ۲۰۰۰ کاربر ارسال شد.

طوفان توییتری به مجموعه توییت‌هایی که با یک پیام خاص توسط هزاران کاربر در یک باز زمانی مشخص ارسال می‌شود، گفته می‌شود. برای «ترند» شدن یک هشتگ، باید در مدت زمانی کوتاهی ده‌ها هزار توییت منتشر شود.

بیش از ۵۹ درصد شرکت کننده‌های در توفان توییتری از داخل ایران بودند

کلمه در اینباره نوشت، توییتر در ایران رسما فیلتر است و کاربران تنها می توانند از طریق فیلترشکن به آن دسترسی پیدا کنند. علیرغم چنین محدودیتی، بررسی‌های کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران نشان می‌دهد که در طوفان توییتری برای آزادی نرگس محمدی، بیش از ۵۹ درصد توییت‌ها توسط کاربران داخل کشور نوشته شده است. اگر چه هم اکنون این شبکه‌اجتماعی حتی توسط رسانه‌های نزدیک به اصولگرا و حتی‌ رسانه‌هایی که به نیروهای امنیتی و اطلاعاتی و نظامی متصل هستند فارس‌نیوز،‌ تسنیم و مشرق، نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درمیان فعالان اجتماعی و گروه گسترده‌ای از کاربرانی که به دعوت طوفان توییتری برای آزادی نرگس محمدی شرکت کنند، برخی از چهره‌های مشهور سینمای ایران همچون مهناز افشار و ترانه علیدوستی هم با انتشار پیام‌هایی به این حرکت پوستند.

ترانه علیدوستی در توییتر خود نوشت: دختر من به ”نرگس” میگه ”مَرگس”. صداش هر هفته عوض میشه و حرف زدنش قشنگتر. اگه نمیتونستم هر روز به حرفهاش گوش بدم، میمردم.

تحقیقات کمپین نشان می‌دهد با وجود آنکه توییتر در ایران فیلتر است و کاربران برای دسترسی به آن نیاز دارند از ابزارهای فیلترشکن استفاده کنند، بیش از ۵۹٪‌ از افرادی که در این توفان توییتری مشارکت کردند از داخل ایران اقدام به ارسال توییت کردند. پیش از این در اردیهبشت سال جاری نیز، کاربران توییتر با ایجاد یک طوفان توییتری خواستار آزادی امیدکوکبی شده بودند.

همچنین ۵۴/۶ درصد مشارکت کننده‌های در این توفان توییتری زنان بودند که این هم در نوع خود بسیار مهم است چرا که در مقایسه با طوفان‌های توییتری با موضوعاتی مانند حضور در استادیوم‌های ورزشی، تعداد مشارکت کننده‌های زن بیشتری را نشان می‌دهد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.