بیمه کارگران ساختمانی همچنان در هاله‌ای از ابهام

یک فعال صنفی کارگران ساختمانی می‌گوید: از آغاز نیمه دوم سال ۹۴ تا کنون هیچ حرکت مثبتی در جهت بیمه نمودن کارگران ساختمانی انجام نشده و مسئولان کمبود منابع را بهانه قرار داده‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، «هادی ساداتی»، نایب رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور گفت: با وجود گذشت نزدیک به ۴ ماه از سال جدید، هیچ اقدام موثری برای بیمه کارگران ساختمانی انجام نشده و هیچ کارگر جدیدی تحت پوشش بیمه درنیامده‌است.

وی افزود: کارگران ساختمانی همچنان در لیست‌های انتظار تامین اجتماعی بلاتکلیفند و هیچ اقدام موثری از جانب مسئولان صورت نمی‌گیرد.

ساداتی با بیان اینکه در شهرهایی که کارگران ساختمانی دارای انجمن‌های صنفی هستند، همه ساماندهی‌ها و اقدامات اولیه برای معرفی کارگران به تامین اجتماعی توسط این تشکل‌ها انجام شده گفت: هنوز هیچ پاسخ روشنی دریافت نکرده‌ایم و بهتر است مسئولان تامین اجتماعی در هفته‌ای که به نام این سازمان نامگذاری شده کمی هم به فکر مشکلات بیشمار کارگران بخش ساختمان باشند.

این فعال صنفی کارگران ساختمانی کشور، با اشاره به وعده‌های مغفول مانده وزیر کار و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در هفته کارگر و مناسبت‌های مختلف گفت: این فراموش‌کاری‌ها و اهمال‌ها مورد اعتراض جامعه کارگران ساختمانی است و انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی بار‌ها برای یادآوری همین وعده‌ها به مسئولان مراجعه کرده‌اند.

ساداتی ادامه داد: اما متاسفانه مسئولان سازمان تامین اجتماعی کمبود درآمدهای سازمان را بهانه قرار می‌دهند و ادعا می‌کنند منابع درآمدی برای گسترش چ‌تر بیمه کارگران ساختمانی موجود نیست.

وی افزود: برای حل و فصل این مشکل، باید نمایندگان مجلس وارد میدان عمل شوند و ابتدا این ادعای کمبود منابع، در کمیته‌های تحقیق و تفحص مجلس صحت آزمایی شود و در در صورت تایید این ادعا نیز بایستی تدابیر لازم توسط خود نمایندگان مجلس اتخاذ شود.

عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور با تاکید مجدد بر اینکه نباید بار مشکلات سازمان تامین اجتماعی بر دوش کارگران ساختمانی باشد گفت: در سال ۹۳ نیز چنین ادعاهایی مطرح شد که با پافشاری انجمن‌های صنفی در مجلس تصویب شد که ۱۵ تا ۲۰ درصد هزینه‌های مربوط به پروانه‌های ساخت توسط کارفرما به جهت بیمه کارگران به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز شود تا مشکل کمبود منابع مالی سازمان نیز مرتفع گردد، اما متاسفانه باز هم با وجود همه این تمهیدات، مشکل بیمه کارگران ساختمانی حل نشد.

ساداتی تصریح کرد: در شرایط فعلی با وجود رکود گسترده بخش ساختمان و بیکاری کارگران این بخش، هیچ مانعی نباید از اجرای قانون جلوگیری کند و همه مشمولین واجد شرایط در بخش ساختمان، بایستی در اسرع وقت از خدمات بیمه بهره‌مند شوند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.