چهار ترکمن سنی مذهب با اتهام “عضویت در داعش” بزودی محاکمه میشوند

یونس نفسی، عبدالحی آق آتابای، محمد صفا مرادی گنبد و وحید یزدان پرست، چهار فعال مذهبی اهل سنت ترکمن با صدور کیفرخواست قرار است سوم مردادماه به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق «عضویت در داعش» در دادگاه انقلاب شهر گرگان محاکمه شوند. این شهروندان ترکمن قویا اتهام وارده را رد می کنند و خود را مبلغان مذهبی می دانند که باورهای فقهی آنان با گروههای بنیادگرایی چون داعش در تضاد است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از فعالان حقوق بشر، یونس نفسی، عبدالحی آق آتابای، محمد صفا مرادی گنبد و وحید یزدان پرست، چهار شهروند سنی‌مذهب ترکمن با صدور کیفرخواست بصورت رسمی به اتهام «عضویت در داعش» در سوم مردادماه سال جاری دادگاهی می شوند.

یک منبع نزدیک به این شهروندان ترکمن با تایید این خبر گفت: “در کیفرخواست این فعالین با طرح اتهام « اقدام علیه امنیت ملی با عضویت در گروههای معاند نظام (داعش)»، ماده ۴۹۹ مطرح شده که می‌تواند سه تا پنج سال حبس داشته باشد.”

این منبع نزدیک به متهمان در مورد دلیل طرح چنین اتهامی خاطرنشان کرد: “ترکمن ها حنفی مذهب هستند، یکی از مذاهب چهارگانه اهل سنت که هیچ گونه ارتباطی با سلفی گری و وهابیت ندارد. سابقه امر نشان می دهد دستگاه امنیتی به هدف سرکوب و محدود کردن جامعه سنی مذهب کشور همیشه برای مبلغین اهل سنت اتهامات سلف گری، وهابی گری و یا عضویت در گروه های معاند نظام را در نظر می‌گیرد در حالی که عمدتا این اتهامات پایه ای ندارند.”

این منبع مطلع در مورد سابقه فعالیت‌های یونس نفسی، عبدالحی آق آتابای، محمد صفا مرادی گنبد و وحید یزدان پرست تصریح کرد: “فعالیت های آقایان برای پاسداشت زبان و فرهنگ ترکمنی بوده و تلاش برای تبلیغ آموزه های دینی حنفی مذهب در حوزه ها و مساجد انجام می‌دادند. مثلا در مکتب های تابستانه و مساجد، فقه حنفی را به زبان ترکمنی تدریس می‌کردند.”

نامبردگان بایستی در تاریخ سوم مردادماه سال جاری در شعبه یک دادگاه انقلاب گرگان جهت رسیدگی به اتهام خود حضور یابند.

لازم به یادآوری است در مهرماه سال گذشته، طی ۱۰ روز ۱۴ شهروند اهل‌سنت ازجمله عبدالحی آتابای، یونس نفسی و وحید یزدان‌پرست در شهرهای مختلف استان گلستان بازداشت شده اند.

این چهار شهروند طی حدود ۴۵ روز بازداشت در سلول‌های انفرادی اداره اطلاعات استان گلستان در شهر گرگان بدون اجازه تماس با خانواده یا وکیل تحت بازجویی قرار گرفته بودند. پس از تکمیل پرونده و جلسه بازپرسی برای هریک قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی صادر و با تودیع آن تا وقت دادگاه آزاد شدند.

یک منبع محلی در خصوص بازداشت سه تن از آنان گفته بود: «عبدالحی آتابای، یونس نفسی و وحید یزدان‌پرست را شب هنگام و در داخل منزل بازداشت کردند و منزل ایشان را هم تفتیش کامل کردند.»

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.