اعتراض صنفی کارگران پتروشیمی پردیس سه روزه شد

از سه روز گذشته تا کنون جمعی از کارگران پتروشیمی پردیس در اعتراض به برآورده نشدن مطالبات صنفی خود از خوردن وعده‌های غذایی توزیع شده در محل کارشان خودداری کرده‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، کارگرانی که در منطقه ویژه عسلویه مشغول به کارند، می‌گویند: در سه روز گذشته گروهی از همکاران آنها در پتروشیمی پردیس با خودداری از خوردن وعده غذایی روزانه توزیع شده در محل کارشان نسبت به تامین نشدن مطالبات صنفی خود معترض شدند.

بر این اساس، حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ نفر کارگران قرارداد رسمی پتروشیمی پردیس از روز دوشنبه ۲۷ تیرماه تاکنون به دلیل آنچه که تغییر ناعادلانه زمان شیفت های کاری نام برده می‌شود، از امکانات وعده‌های غذایی صبحانه، ناهار و شامی که توسط کارفرما توزیع می شود، خودداری کرده‌اند.

از قرار معلوم، در چند روز گذشته و درست قبل از آغاز اعتراض صنفی در قالب تحریم غذای روزانه آغاز شود، حدود ۲۸۰ نفر از پرسنل معترض این واحد پتروشیمی با انتشار نامه ای خواسته‌های صنفی خود را مطرح کرده بودند که تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

بنا به محتویات این نامه، آنچه کارگران را در نهایت به این اقدام صنفی سوق داده است، تغییرات نوبت های کاری آنان از صورت هفتگی (یک هفته روز کار، یک هفته شبکار و یک هفته استراحت) به وضعیت ۸ ساعت کار روزانه (۷ بامداد تا ۱۵:۰۰ – شیفت یک ، ۱۵:۰۰ تا ۲۳:۰۰- شیفت دو و از ۲۳:۰۰ تا ۷ بامداد – شیفت سه) است که گفته می‌شود به دستور مدیرعامل جدید و رئیس مجتمع پتروشیمی پردیس از ابتدای امرداد سال جاری برای پرسنل تعمیرات، ایمنی، آتش نشانی و خدمات فنی نیز اجرایی خواهد شد.

به گفته این منابع آگاه، کارگرانی که در شیفت سه قرار دارند بیش از همه به این موضوع معترضند چرا که به گفته آنان استراحتگاه های خانوادگی آنان در شهر جم قرار دارد و آنان باید مسیری نیم تا ۴۵ دقیقه ای را در جاده ای پر پیچ و خم و خطرناک که هر ساله حوادث رانندگی آن جان بسیاری از همکارانشان را گرفته سپری کنند تا به محل کار خود با استرس و نگرانی برسند.

از سوی دیگر، کاهش مزد دریافتی کارگران به دنبال تغییر شیفت کاری، حضور اندک کارگران در کنار خانوادهایشان و اسکان اجباری آنان در منطقه و متعاقب آن بالا رفتن هزینه های اجاره (رهن یک آپارتمان معمولی در شهر جم ۶۰ میلیون تومان) از جمله موارد اعتراض برانگیز کارگران این پتروشیمی به حساب می آید.

برپایه این اطلاعات اقدام اعتراضی اخیر پس از واکنش‌هایی که این کارگران به خاطر کاهش سبد سهام ۱۰ هزار سهمی خود به ۳ هزار سهم نشان دادند، دومین قدام اعتراضی کارگران این واحد تولیدی محسوب می‌شود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.