محروم از رسیدگی پزشکی؛ گزارشی از آخرین وضعیت آیت‌ الله نکونام در زندان قم

 هم‌چنان از اعزام روحانی منتقد آیت الله محمدرضا نکونام زندانی بیمار در زندان ساحلی قم به مراکز درمانی خارج از زندان ممانعت بعمل می‌آید. این درحالی‌است که در بیرون از زندان نیز فشارها بر این نویسنده و مدرس حوزه ادامه دارد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از فعالان حقوق بشر، علی‌رغم وضعیت نامناسب جسمی، هم‌چنان از اعزام روحانی زندانی آیت الله محمدرضا نکونام که در عین بیماری در زندان ساحلی قم به سر می برد به مراکز درمانی خارج از زندان ممانعت بعمل می‌آید.

یک منبع نزدیک به آقای نکونام با اعلام این خبر در این‌باره توضیح داد: “دادگاه ویژه روحانیت از اعزام ایشان به بیمارستان خارج از زندان خودداری می کند. فارغ از بیماری، آیت الله نکونام از زندانیان شامل «شروط سنی ۶۸ سال» که میتواند بصورت مشروط نیز آزاد شود است.”

عمده مشکلات پزشکی آقای نکونام عوارض ناشی از سکته مغزی است از جمله بالا رفتن قند و فشار خون٬ کم تحرکی قسمت راست بدن و نیز چشم ها٬ و همچنین شرایط محل نگهداری ایشان که فاقد امکانات لازم برای یک زندانی است به این مشکلات می افزیاد. یکی از اصلی ترین مشکلات پزشکی ایشان در حال حاضر نامنظم شدن فشار خون است که بین ۱۷ تا ۲۴ در نوسان است.

این نویسنده زندانی از حدود ۱۷ ماه پیش مقارن سکته مغزی نیازمند درمان در مراکز تخصصی است٬ که علیرغم این موضوع دادگاه ویژه تا به امروز از آن ممانعت می کند.

منبع نزدیک به آیت الله نکونام تصریح کرد: “در حال حاضر تمام دفاتر ایشان پلمپ شده و تمامی کتاب های وی جمع آوری شده است. دادگاه ویژه روحانیت تمام تلاش خود را می کند تا به قولی ایشان را محو نماید.”

آیت‌الله محمدرضا نکونام از روحانیون منتقد، با محکومیت ۵ سال حبس تعزیری در زندان قم نگهداری می‌شود. وی پس از حدود ۱۸ ماه تحمل حبس در تاریخ سوم تیرماه سال جاری از زندان به منزل شخصی خود منتقل شده بود. اما پس از مدت کوتاهی در تاریخ هفدهم تیرماه توسط ماموران امنیتی در منزل شخصی‌اش بازداشت و بار دیگر به زندان ساحلی قم بازگردانده شد.

در گزارشات پیشین مشخص نشده بود که این خروج از زندان تحت عنوان مرخصی است و یا آزادی مشروط. در این مدت کوتاه آزادی نیز نیروهای امنیتی تردد به منزل شخصی آیت‌الله محمدرضا نکونام را تحت نظر گرفته و بر روابط و تماس های وی علی‌رغم عدم حضور در زندان محدودیت های غیرقانونی اعمال کرده بودند.

آیت‌الله محمدرضا نکونام از اساتید حوزه علمیه در سال ۹۳ در پی سخنان انتقاد آمیزش با شکایت چند روحانی از جمله مکارم شیرازی بازداشت و در دادگاه ویژه روحانیت به پنج سال حبس محکوم شد.

پیش از این نامه هایی از سوی شاگردان یا طلاب حوزه علمیه در حمایت از آقای نکونام منتشر شده است از جمله نامه ۱۲۸ طلبه به جواد لاریجانی رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه. همچنین در هفته های اخیر جمع کثیری از شاگردان آقای نکونام در دیدار با مجید انصاری مشاور حقوقی رئیس جمهوری، آزادی این روحانی برجسته را خواستار شدند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.