گزارشی از وضعیت واحد خلوصی، زندانی بهایی محروم از حق تحصیل

واحد خلوصی، فعال حقوق بشر و شهروند بهایی، هم اکنون یازدهمین ماه حبس خود را در زندان رجایی شهر درحالی سپری میکند که از حق تحصیل محروم است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، واحد خلوصی، فعال حقوق بشر که جهت سپری کردن محکومیت ۵ ساله خود در زندان رجایی شهر محبوس می باشد، علیرغم وعده مقامات قضایی از شرکت در آزمون کنکور سراسری بازمانده و برای سیزدهمین سال متوالی از حق ادامه تحصیل محروم گشته است. این درحالی است که این شهروند بهایی پیش تر در این آزمون ثبت نام کرده و واجد شرایط «ذکر شده» جهت شرکت در آزمون بوده است.

لازم به توضیح است که اولین اعلامیه حقوق بشر جهانی در ۱۰ دسامبر ۱۹۴۸، حق تحصیل را برای همه انسان فارغ از نژاد، رنگ، عقیده، مذهب و جنسیت برابر می داند.
«هر کس حق تحصیل دارد. تحصیل دست کم در مقطع ابتدایی و پایه، باید رایگان باشد. تحصیل ابتدایی باید اجباری باشد. آموزش فنی و حرفه ای باید در دسترس عموم قرار گیرد و آموزش عالی باید بر اساس استحقاق، به یکسان در دسترس همه باشد» (بند ۱ ماده ی ۲۶ اعلامیه جهانی حقوق بشر)

واحد خلوصی فعال حقوق بشر که سابقه دستگیری در سال های ۸۸ و ۹۰ را دارد در خردادماه ۱۳۹۰ از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به اتهامات جتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، عضویت و فعالیت موثر در جامعه بهایی و تبلیغ گسترده آن، عضویت و فعالیت موثر در تشکلات مدافع حق تحصیل، سازمانهای مدافع حقوق بشر و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر نیز عینا تأیید شد.

وی هم اکنون در بندچهار زندان رجایی شهر نگهداری می شود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.