صدور حکم نهایی صفرزایی تا چند روز آینده؛ ارجاع پرونده اسدی به دادگاه بدوی برای رفع نواقص

 وکیل ساسان صفرزایی و داود اسدی با تاکید بر ارائه دفاعیات و مستندات کامل به دادگاه گفت که موکلان او تاکنون هیچ سابقه کیفری نداشته و تا زمان بازداشت حتی یک‌بار هم احضار نشده و تذکری نیز دریافت نکرده‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، ایمان میرزازاده با اشاره به برگزاری دادگاه سامان صفرزایی در شعبه ۱۰۵۸ کارکنان دولت، اعلام کرد: “جلسه خوبی بود و ما دفاعیات خود را باتوجه به کیفرخواست صادره از سوی دادسرا که با محوریت ماده ۱۸ جرائم رایانه‌ای درخصوص نشر اکاذیب تنظیم شده است، ارائه دادیم و امیدواریم تصمیمی شایسته ازسوی دادگاه اتخاذ شود و آقای صفرزایی هرچه سریع‌تر به آغوش جامعه و خانواده‌اش بازگردد”.

اعتراض به رای ۵ سال حبس «سامان صفرزایی»

وکیل سامان صفرزایی همچنین اضافه کرد: “باتوجه به این‌که پرونده دیگر آقای صفرزایی درخصوص اجتماع و تبانی در دست رسیدگی است، ایشان همچنان در بازداشت هستند. البته رای صادره بدوی از سوی  شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب که آقای صفرزایی را به‌جهت ماده ۶۱۰ به ۵ سال حبس محکوم کرده بود، مورد اعتراض قرار گرفت و پرونده به شعبه ۳۶ محاکم تجدیدنظر تهران ارجاع شد”.

او با اشاره به برگزاری جلسه دادگاه مربوط به اعتراض به رای شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب در تاریخ ۱۴ تیرماه گذشته، در شعبه ۳۶ تجدیدنظر اعلام کرد: “در آن جلسه نیز مباحث خوبی مطرح شد و دفاعیات مفصلی بر پایه مدارک و مستنداتی که در اختیار داشتیم، ارائه دادیم و سعی کردیم سوتفاهم‌هایی که در طول تحقیقات مقدماتی به‌وجود آمده را برطرف کنیم”.

ارتباط صفرزایی با رسانه‌های خارجی در راستای فعالیت شغلی او بوده است

میرزازاده خاطرنشان کرد: “در این جلسه به دادگاه توضیح دادیم که آقای صفرزایی یک فعال رسانه‌ای در حوزه سیاست‌خارجی است و فعالیت‌های او در راستای سیاست کلان و مصالح نظام انجام گرفته است. به هر حال آقای صفرزاده یکی از جوانانی هستند که در حوزه سیاست‌خارجی به صورت تخصصی در رسانه‌های وزینی همچون «اندیشه پویا»، «تاریخ ایرانی» و «دیپلماسی ایرانی» و …  فعالیت می‌کنند”.

پیش از این هیچ تذکری به صفرزایی داده نشده بود

او با تاکید بر این‌که مستندات کاملی به دادگاه ارائه شده است، اعلام کرد: “امیدواریم در طول این هفته یا هفته آینده رای نهایی دادگاه تجدیدنظر صادر شود و با توجه به شرایط آقای صفرزایی و این‌که تاکنون هیچ سابقه کیفری نداشته است و تا زمان بازداشت حتی یک‌بار هم احضار نشده و تذکری نیز دریافت نکرده است”.

ارجاع پرونده «داوود اسدی» به دادگاه بدوی برای رفع نواقص

این وکیل دادگستری همچنین با اشاره به پرونده داوود اسدی، از دیگر بازداشت شدگان در این پرونده، اعلام کرد: “مشارالیه هیچ‌گونه فعالیت یا سابقه رسانه‌ای نداشته و پرونده آقای اسدی برای رفع نقص از سوی دادگاه تجدیدنظر به شعبه بدوی ارسال شده است و دادگاه تجدیدنظر نیز اعلام کرده است که بخشی از تحقیقات مقدماتی نواقصی داشته و بر این اساس، قرار شد که این موارد نقص، برطرف و پرونده دوباره به دادگاه تجدیدنظر ارسال شود”.

میرزازاده ادامه داد: “بر این اساس، منتظر هستیم که پس از برطرف شدن نواقص پرونده توسط دادسرا و ارسال به دادگاه بدوی، پرونده تکمیل شود و در ادامه پرونده تکمیل‌شده به دادگاه تجدیدنظر ارسال شود و هر چه سریع‌تر رای نهایی اعلام شود”.

صدور رای آزادی با قرار وثیقه برای اسدی در مرحله نخست دادرسی

او یادآور شد: “در مورد پرونده داوود اسدی، دادگاه تجدیدنظر در مرحله نخست، نظر بر صدور قرار وثیقه داشته و حتی روند تودیع وثیقه توسط خانواده آقای اسدی انجام شد اما از آنجا که قضات محترم، نظر بر لزوم رفع نقص جهت تکمیل پرونده و فراهم شدن شرایط اتخاذ تصمیم داشتند، مقرر شد ابتدا نواقص رفع شود و همزمان با انجام روند اداری تودیع وثیقه توسط خانواده زندانی، پرونده برای رفع این نواقص به دادگاه بدوی ارجاع شود و البته دادگاه بدوی این امکان را دارد تا در خصوص قرار وثیقه نیز تصمیم‌گیری کند”.

وکیل داوود اسدی در ادامه خاطرنشان کرد: “آزادی داوود اسدی به نظر قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب بستگی دارد و اگر قاضی پرونده آزادی این روزنامه‌نگار را مخل ادامه تحقیقات ندانند، به احتمال زیاد رای به آزادی اسدی با قرار وثیقه خواهد داد اما اگر قاضی به این نتیجه برسد که صدور حکم آزادی، تحقیقات را معطل می‌گذارد، رای دیگری صادر می‌کند”.

نظر منفی قاضی پرونده اسدی درخصوص صدور رای آزادی با قرار وثیقه

وکیل دو نفر از روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده همچنین گفت: “به گفته خانواده آقای اسدی، قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، تا روز گذشته نیز نظر مثبتی درخصوص صدور آزادی با قرار وثیقه نداشته است، با این حال همچنان درحال پیگیری این پرونده هستیم و امیدواریم امکان آزادی این دو روزنامه‌نگار میسر شود”.

میرزازاده در پایان با تاکید بر جوان بودن موکلان خود، خاطرنشان کرد: “هر دو موکل بنده و به ویژه آقای صفرزایی جوان است و در بحث تحلیل سیاست‌خارجی از پتانسیل بالایی برخوردار بوده و نکته حائز اهمیت این‌که هر دو موکل بنده بارها در طول تحقیقات برای برطرف کردن سوتفاهم‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند”.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.