تجمع کارگران کارخانه کاشی حافظ در مقابل استانداری فارس

 ۱۵۰ نفر از کارگران کارخانه کاشی حافظ در مقابل استانداری فارس تجمع کردند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از خبرجنوب، این کارگران دلیل تجمع خود را عدم پرداخت مطالبات و حقوق معوقه خود و تعطیلی این واحد تولیدی اعلام کردند.
زارعی یکی از این کارگران با بیان این که اخیراً کارخانه کاشی حافظ یک میلیون متر مربع کاشی به فروش رسانده است گفت: این در حالی است که مسئولین این کارخانه از فروردین ماه سال جاری تنها ۵۰ درصد حقوق کارگران را پرداخت و از آن تاریخ تا کنون نسبت به پرداخت عیدی و پاداش و حقوق ۱۵۰ نفر از کارگران بیکار شده این کارخانه کوتاهی کردند.
وی افزود: البته یکی از مسئولین استانداری به ما اعلام کرد که این تجمع به اطلاع استاندار فارس رسیده و وی از طریق مکاتبه با مقامات قضایی تهران قول پیگیری موضوع را داده اند هر چند تا به حال در این رابطه مسئولین وعده پیگیری دادند اما هیچ نتیجه موثری در پی نداشته است.
در همین رابطه رئیس هیات مدیره کارخانه کاشی حافظ در گفت و گو با «خبرجنوب» دلیل تجمع کارگران کاشی حافظ را عدم پرداخت حقوق از ۱۵ فروردین سال جاری اعلام کرد و گفت: در حال حاضر وضعیت کارخانههای تولید کاشی و سرامیک در سطح کشور مطلوب نیست و همه این واحدهای تولیدی با رکود مواجه اند به نحوی که برخی تعطیل شدند و یا در حال تعطیلی هستند.
حمید بهترین نژاد با اشاره به این که تا پایان سال ۹۴ چهارصد کارگر در کارخانه کاشی حافظ مشغول به کار بودند که از این تعداد ۱۵۰ نفر تعدیل نیرو شدند گفت: در حال حاضر ۲۵۰ نفر از کارگران این واحد تولیدی ۴ ماه است که حقوق نگرفتند.
بهترین نژاد با بیان این که از ۲۵۰ کارگر کاشی حافظ، ۱۷۰ نفر رسمی و مابقی قراردادی هستند افزود: کارفرما موظف به تعیین تکلیف کارگران رسمی کارخانه کاشی حافظ است و طبق قانون کار، کارخانه قادر به اخراج آن ها نیست یا باید آن ها را بازنشسته کند و یا باید سنوات خدمت آن ها را بر اساس قانون و با رضایت این کارگران پرداخت کند.
وی در خصوص خبر تعطیلی کارخانه کاشی حافظ گفت: این کارخانه دوباره راه اندازی می شود و در حال حاضر به دلیل نصب ماشین آلات جدید تعطیل می باشد.
بهترین نژاد ضمن رد خروج ماشین آلات از کارخانه کاشی حافظ گفت: به خاطر آماده سازی و نصب ماشین آلات جدید واحد مربوطه تعطیل شده است و در حال ترخیص ماشین آلات جدید از گمرک هستیم.
رئیس هیات مدیره کارخانه کاشی حافظ در پاسخ به این سوال که آیا حمایت دولت می تواند در حل مشکلات فعلی این واحد صنعتی راهگشا باشد؟ اظهار داشت: مجموعه دولت و مسئولین استان همه گونه حمایتی از کارخانه کاشی حافظ به عمل آورده اند که مصادیق آن شامل پرداخت معوقات بانکی به صورت اقساطی توسط بانک ها، حمایت کامل سازمان تامین اجتماعی و پرداخت هزینه های برق، گاز و … می باشد و حال نوبت ورود سهامداران کاشی حافظ است.
بهترین نژاد افزود: در حال حاضر سهامداران کاشی حافظ باید در کنار مسئولین استان در زمینه کمک و راه اندازی دوباره کارخانه قرار بگیرند چرا که مسئولان استان به این واحد تولیدی به عنوان یک صنعت ملی استانی نگاه می کنند که قبل از انقلاب احداث شده است و به عنوان یکی از بزرگترین و مجهز ترین کارخانه ها در کشور شناخته می شود.
رئیس هیات مدیره کارخانه کاشی حافظ با بیان این که خط اکسترودی این واحد صنعتی که اقدام به تولید کاشی کف و بدنه میکند در سطح خاورمیانه منحصر به فرد است ادامه داد: باید همه برای راه اندازی دوباره این کارخانه تلاش کنیم چرا که سرمایه استان محسوب می شود.
بهترین نژاد گفت: در سال ۸۰ در کارخانه کاشی حافظ ۴۰۰ کارگر مشغول به کار بودند که به تدریج تعدیل نیرو شدند و در حال حاضر ۲۵۰ کارگر از این کارخانه ارتزاق می کنند که به دلیل مشکلات حتی حقوق این تعداد کارگر طی ۴ ماهه اخیر پرداخت نشده است این در حالی است که به صورت غیر مستقیم نیز حداقل ۵ هزار کارگر از این واحد تولیدی ارتزاق می کنند. رئیس هیات مدیره کارخانه کاشی حافظ تنها راهکار برون رفت از وضعیت فعلی کاشی حافظ را بودن سهامداران این کارخانه در کنار مسئولین استان برای حل مشکلات عنوان کرد.
گفتنی است، کارخانه کاشی حافظ با بیش از سه دهه فعالیت در صنعت سرامیک از نخستین مجموعه های تولید کاشی و سرامیک در کشور است که فعالیت خود را در سال ۵۵ با احداث کارخانه ای به وسعت ۴۱ هکتار در نزدیکی شیراز آغاز کرد. این شرکت تاکنون در چندین مرحله با تجهیز و نوسازی خطوط تولید خود فناوری های نوینی را به عرصه صنایع کاشی و سرامیک کشور معرفی کرده است و به عنوان یکی از پیشگامان این صنعت، پیشرفت چشمگیری در کیفیت و کمیت محصولات خود به وجود آورد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.