چابهار و حاشیه‌نشینی؛ تخریب خانه‌های مردم در روستای مراد آباد کمب

ماموران منتسب به بنیاد مسکن و شهرسازی با حمایت کلانتری ۱۲ گلشهر چابهار، خانه‌‌های برخی از مردم روستای مراد آباد کمب چابهار در استان سیستان و بلوچستان را تخریب کرده‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از زمانه، از کسانی که خانه‌های‌شان تخریب شده است به عنوان “مردم بی‌بضاعت روستای مراد آباد کمب چابهار” نام برده است.

تخریب این خانه‌ها صبح روز چهارشنبه هفتم مرداد ماه انجام شده و ماموران دلیل تخریب این خانه‌ها را ساخته شدن غیر‌قانونی آن‌ها اعلام کرده‌اند.

شاهدان عینی به کمپین فعالین بلوچ گفته‌اند که ماموران حکم قضایی ارائه نداده‌اند و بدون توجه به “اعتراض و التماس” ساکنان این خانه‌ها، آن‌ها را تخریب کرده‌اند.

مردمی که در این منطقه زندگی می‌کنند، می‌گویند که مسئولان شهرستان چابهار با مردم همکاری نمی‌کنند. آن‌ها می‌گویند که در نبود امکانات رفاهی از قبیل آب شرب، راه، برق و …، در هوای شرجی و ۴۰ درجه چابهار، مثل انسان‌های اولیه زندگی می‌کنند.

به نوشته کمب نیوز، مردم مراد آباد کمب داد خودشان را کتبا به دادستان انقلاب چابهار، فرماندار، بخشدار مرکزی، استانداری و … اعلام کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند که سال‌هاست در این منطقه خانه ساخته‌اند و ساکن شده‌اند و اگر قانون را رعایت نکرده‌اند، همان روز اول باید جلوی‌شان را می‌گرفتند.

در رسانه‌های حکومتی جمهوری اسلامی، از این منطقه به عنوان سکونت‌گاه غیر‌رسمی نام برده شده است.

بر اساس گزارش‌های محلی، بیش از پنج هزار خانوار در روستای مراد آباد کمب از توابع شهرستان چابهار زندگی می‌کنند و بیش از پنج سال است که اداره بنیادمسکن شهرستان چابهار بدون در نظر گرفتن قانون و حقوق شهروندی، به طور مکرر خانه‌های آن‌ها را تخریب می‌کند.

مردم روستای مراد آباد کمب اغلب از بلوچ‌های حاشیه‌نشین در شهرستان چابهار هستند که در ۲۰ سال گذشته به علت خشکسالی و بیکاری برای کارگری به چابهار آمده‌اند و در مناطق اطراف اقامت گزیده‌اند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در گزارشی که ۲۶ اردیبشهت ماه امسال منتشر شده است، حاشیه‌نشینی را یکی از معضلات مهم و مشکلات اساسی ۲۱ سال گذشته شهر چابهار خوانده است که پس از ایجاد منطقه آزاد و راه‌اندازی واحدهای تولیدی بزرگ و کوچک شکل گرفته و روز‌ به روز هم بر جمعیت حاشیه‌نشین‌ها افزوده می‌شود.

بر اساس این گزارش چابهار با بیش از ۵۰‌ هزار نفر حاشیه‌نشین یکی از مناطقی است که در مقایسه با جمعیت خود بیش‌ترین شمار حاشیه‌نشینی را در کشور دارد و حتی جمعیت سکونت‌گاه‌های غیر رسمی آن از جمعیت حاشیه‌نشینی مراکز برخی استان‌ها بیش‌تر است.

در همین گزارش، علی جدگال، یکی از ساکنان مراد آباد کمب گفته است: «حدود ۱۹ سال قبل به علت نبود اشتغال در روستا و برای تامین معاش خانواده از بخش دشتیاری برای کارگری به چابهار آمدم و در این منطقه ساکن شده‌ام. متاسفانه برخی مسئولان به ویژه نامزدان شوراهای اسلامی شهر در زمان رای‌گیری و انتخابات با وعده‌های حل مشکلات برق، مدرسه، آب سالم و بهداشتی، طرح هادی و تعیین تکلیف زمین‌ها آرای مردم را جمع می‌کنند و بعدا هیچ خبری از پیگیری مشکلات نیست.»

امینه ملک رییسی، از ساکنان مرا آباد کمب: ۱۸ سال قبل همراه خانواده برای کار و کسب روزی حلال از شهرستان سرباز به چابهار آمده‌ایم. از یک تیر برق در نزدیکی منطقه کمب بیش از یک‌صد سیم به‌صورت غیراستاندارد و غیر قانونی وصل و از روی زمین، دیوار و درختان به خانه‌ها هدایت شده است که تاکنون در زمان بارندگی ها چند نفر از مردم و حیوانات اهلی دچار برق گرفتگی شده و مرده‌اند.

عبدالله کتری زاده، عضو شورای اسلامی شهر چابهار درباره مساله خانه‌ها و زمین‌های مراد آباد کمب به ایرنا گفته است که قرار بوده یک طرحی برای تعیین تکلیف اراضی کمب اجرا شود و به کلیه ساکنان ۲۰۰ مترمربع زمین واگذار شود که در حال حاضر جلوی آن گرفته شده است.

چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان در ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان واقع است.

مراد آباد چابهار۳

مراد آباد چابهار۴

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.