کلی‌گویی مقامات اطلاعاتی و قضایی درباره اعدام گسترده در زندان رجایی شهر و مخفی نگهداشتن نام آنها

,

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، براساس اطلاعاتی که در خصوص افراد این پرونده که حکم اعدام شدگام وجود دارد، حاکی از آن است که بسیاری از این افراد علیرغم اتهامات سنگینی که به آنها وارد شده بود از دسترسی به وکیل خصوصی محروم و روند برگزاری دادگاه غیرشفاف و تنها مبتنی بر اظهارات دستگاه‌های اطلاعاتی بوده است.

منابع تارنگار حقوق بشر در ایران روز گذشته از اعدام  سی زندانی اهل سنت در زندان رجایی شهر خبر داده بودند؛ بهمن رحیمی، مختار رحیمی، یاور رحیمی، آرش شریفی، کاوه ویسی، احمد نصیری، کاوه شریفی، بهروز شاه نظری، طالب مالکی و شهرام احمدی اسامی ده تن از زندانیانی بود که اسامی آنان از سوی منابع کمپین تایید شده است و از امید محمودی، محمد غریبی، احمد نصیری، کیوان مومنی فرد، وریا قادری، حکمت عراقی، حمزه عراقی و علی عراقی به عنوان تعداد دیگری از اعدام شدگان احتمالی روز گذشته نام برده شده است.

دادستان کل کشور، محمدجعفر منتظری گفته است که همه مراحل قانونی رسیدگی قضایی برای این افرادی که اعدام شده اند طی شد و اتهامات آنها در کیفرخواست ها آمده است ولی درباره چگونگی رسیدگی در این مراحل توضیحاتی نداده است، اغلب این متهمین و از جمله منبعی مرتبط با شهرام احمدی گفته بود که مدارک علیه آنها اعترافاتی بوده است که زیر شکنجه از آنها گرفته شده است و به دفاعیات آنها در دادگاه توجهی نشده است.

آقای منتظری توضیح نداده است که چرا با وجود گذشت حدود هفت سال از بازداشت و فعالیت‌های این گروه اولین اطلاع رسانی رسمی درباره یک پرونده مهم، پس از اجرای حکم اعدام متهمین صورت گرفته است.

دادستان کل کشور همچنین درباره دلیل اجرای شتابزده و خارج از تشریفات حکم نیز چیزی نگفته است. به گفته خانواده یکی از اعدام‌شدگان، هیچ کدام آنها به دلیل اطلاع دیرهنگام و دوری راه، فرصت آخرین ملاقات با خانواده خود را پیدا نکرده اند. یک عضو خانواده شهرام احمدی، از اعدام شدگان، روز گذشته گفت: “به ما صبح تماس گرفتند که برای آخرین ملاقات با او به تهران برویم. ما هم راه افتادیم اما در میان راه با ما تماس گرفتند و گفتند به زندان نرویم و به پزشک قانونی کهریزک برویم. فهمیدیم حتما اعدامش کردند. بعد دوباره زنگ زدند که مستقیم به بهشت زهرا برویم. ماموران قبل از اینکه ما برسیم او را اعدام کرده بودند. ما فقط جنازه را گرفتیم.”

دادستان کل کشور بر خلاف اصل فردی بودن مجازات با اظهاراتی کلی درباره اتهامات زندانیان اعدام شده گفته است که این افراد مرتکب جنایت، قتل و از بین بردن امنیت جامعه شدند و دستشان به خون مظلوم آلوده است.

دادگستری استان کردستان نیز روز گذشته طی اطلاعیه‌ای بدون اشاره به تعداد و اسامی اعدام شدگان، آنها را اعضای “گروهک تکفیری توحید و جهاد” و اتهامات آنها را “راه اندازی گروهک تروریستی تکفیری به قصد محاربه و انجام عملیات های مسلحانه در داخل کشور، ترور و کشتار مردم بی گناه” خوانده و اعلام کرده است که اقدامات این گروه منجر به “شهادت ۲۱ نفر و زخمی شدن حدود ۴۰ نفر” شده است.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران نیز طی بیانیه جداگانه ای بدون اشاره به اعدام روز گذشته، با توضیح فهرستی از اتهامات و جرائم گروه موسوم به توحید و جهاد، از بازداشت  ۱۰۲ نفر از عناصر و هواداران این گروه خبر داده و گفته است از این افراد تعدادی در درگیری مسلحانه با نیروهای انتظامی و امنیتی کشته شده و تعدادی دستگیر شده اند که برخی از آنها محکوم به اعدام و تعدادی نیز به حبس محکوم گردیدند.

ﮐﺎﻭه ﻭﯾﺴﯽ، ﺑﻬﺮﻭﺯ ﺷﺎﻧﻈﺮﯼ، ﻃﺎﻟﺐ ﻣﻠﮑﯽ، ﺷﻬﺮﺍﻡ ﺍﺣﻤﺪﯼ، ﮐﺎﻭه ﺷﺮﯾﻔﯽ، ﺁﺭﺵ ﺷﺮﯾﻔﯽ، ﻭﺭﯾﺎ ﻗﺎﺩﺭﯼ ﻓﺮﺩ، ﮐﯿﻮﺍﻥ ﻣﻮﻣﻨﯽ ﻓﺮﺩ، ﺑﺮﺯﺍﻥ ﻧﺼﺮﺍﻟﻠﻪ ﺯﺍﺩﻩ، ﻋﺎﻟﻢ ﺑﺮﻣﺎﺷﺘﯽ، ﭘﻮﺭﯾﺎ ﻣﺤﻤﺪﯼ، ﺍﺣﻤﺪ ﻧﺼﯿﺮﯼ، ﺍﺩﺭﯾﺲ ﻧﻌﻤﺘﯽ، ﻓﺮﺯﺍﺩ ﻫﻨﺮﺟﻮ، ﺳﯿﺪ ﺷﺎﻫﻮ ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻤﯽ، ﻣﺤﻤﺪ ﯾﺎﻭﺭ ﺭﺣﯿﻤﯽ، ﺑﻬﻤﻦ ﺭﺣﯿﻤﯽ، ﻣﺨﺘﺎﺭ ﺭﺣﯿﻤﯽ، ﻣﺤﻤﺪ ﻏﺮﯾﺒﯽ، ﻓﺮﺷﯿﺪ ﻧﺎﺻﺮﯼ، ﻣﺤﻤﺪﮐﯿﻮﺍﻥ ﮐﺮﯾﻤﯽ، ﺍﻣﺠﺪ ﺻﺎﻟﺤﯽ، ﺍﻣﯿﺪ ﭘﯿﻮﻧﺪ، ﻋﻠﯽ ﻣﺠﺎﻫﺪﯼ، ﺣﮑﻤﺖ ﺷﺮﯾﻔﯽ، ﻋﻤﺮ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻬﯽ، ﺍﻣﯿﺪ ﻣﺤﻤﻮﺩﯼ، عبدالرحمان سنگانی و سید جمال سید موسوی، ۲۹ تن از زندانیان اهل سنت محبوس در زندان رجایی‌شهر بودند که احکام اعدام آنها قطعی شده بود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.