انتقاد شدید دولت آلمان و فرانسه از اعدام‌های اخیر در ایران

وزارت خارجه آلمان و همچنین دولت فرانسه اعدام‌های اخیر در ایران به ویژه اعدام حسن افشار را به شدت مورد انتقاد قرار دادند. افشار در زمان بازداشت دانش‌آموز دبیرستانی بوده و هنوز به سن قانونی نرسیده بود.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، خانم بربل کوفلر، مسئول وزارت خارجه آلمان در امور حقوق بشر روز جمعه (۵ اوت / ۱۵ مرداد) جمهوری اسلامی را به خاطر اعدام حسن افشار به شدت مورد انتقاد داد و تأثر و انزجار خود را از این رویداد ابراز داشت.

این جوان ۱۹ ساله در روز ۲۸ تیرماه در زندان اراک اعدام شده بود. حسن افشار اما در زمان بازداشتش به اتهام “لواط” ۱۷ سال بیش نداشت و هنوز به سن قانونی نرسیده بود.

ایران از جمله امضاءکنندگان میثاق بین‌المللی حقوق کودکان و نوجوانان است. این میثاق اعدام افرادی را که هنگام ارتکاب جرم به سن قانونی ۱۸ سال نرسیده باشند، ممنوع کرده است.

در وبسایت دویچه وله آمده است: مسئول وزارت خارجه آلمان در امور حقوق بشر در بیانیه‌ای که در ارتباط با اعدام‌های اخیر در ایران منتشر کرد، نوشت: «حسن افشار در زمان بازداشت ۱۷ ساله بود و اعدام او به این ترتیب کاملا ناقض حقوق بین‌الملل است. گذشته از آن در این مورد شک و تردید وجود دارد که در محاکمه او اصول قانونی رعایت شده باشند.»

به گفته خانم کوفلر کنوانسیون سازمان ملل در ارتباط با حقوق کودکان و نوجوانان که ایران آن را امضا کرده است، اعدام افرادی را که در هنگام ارتکاب جرم به ۱۸ سالگی نرسیده باشند، منع کرده است.

زید رعد حسین، کمیسار عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز روز جمعه (۵ اوت) در ژنو با انتشار بیاینه‌ای از اعدام‌های اخیر در ایران و همچنین اعدام حسن افشار به‌شدت انتقاد کرد.

او در این رابطه به اعدام دست‌جمعی زندانیان کرد اهل سنت در زندان رجایی‌شهر اشاره و ابراز تردید کرد که محاکمه آنان عادلانه و طبق اصول و رعایت قانون صورت گرفته باشد.

به گفته مقامات سازمان ملل یکی از این متهمان واداشته شده تا برگه‌ی سفید را امضا کند که بعدا در آن اعترافات او در آن وارد شده است. خانواده‌ی او نیز این اجازه را نیافته‌اند تا پیش از اعدام با او ملاقات کنند، بلکه به جای زندان رجایی‌شهر مستقیما به گورستان هدایت شده‌اند.

زید رعد حسین در بیانیه‌ی خود مشخصا اعدام حسن افشار را مورد انتقاد قرار داد و اعدام کسانی را که در هنگام ارتکاب جرم به سن قانونی ۱۸ سال نرسیده بودند، شدیدا انزجار‌آور و ناقض حقوق بین‌الملل دانست.

در همین حال دولت فرانسه با انتشار بیانیه ای اعدام نزدیک به سی تن از شهروندان اهل سنت را محکوم نمود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.