وکیل محمد عبدالهی: عدالت هرگز در مورد موکلم رعایت نشده است

مصطفی احمدیان وکیل محمد عبدالهی زندانی سیاسی که برای حکم اجرای حکم اعدام روز جاری به سلول انفرادی منتقل شده است از بی عدالتی و نقض قانون در پرونده موکلش خبر داد. وی از مقامات مسئول درخواست کرد اجرای حکم اعدام را متوقف و یا به تاخیر بیاندازند تا روند اعاده دادرسی تکمیل شود.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از فعالان حقوق بشر، مصطفی احمدیان وکیل محمد عبدالهی تاکید کرد: “پرونده دچار مشکلات عدیده ای است. قانون و عدالت در مورد موکلم هرگز محقق نشده است. موکل من هرگز دست به سلاح نبرده است.”

وی با بیان این‌که پرونده از نظر شکلی و ماهوی دچار نقض قانونی است در ادامه به گزارشگر هرانا گفت: “می توانیم به مصادیق این بی عدالتی ها اشاره کنیم. موکل بنده از اتهام محاربه بری شده است. قرار منع تعقیب از طرف بازپرس و دادستانی صادر شده بود در مورد ایشان. این قرار قطعی است و قاضی دادگاه انقلاب حقی در مورد نقض این قرار ندارد. نمی تواند دستور نقض را به دادسرا الزام کند که این اتفاق درپرونده افتاده است و قاضی دستور نقض داده است.”

آقای احمدیان در ذکر دیگر مصداق‌های بی عدالتی در این پرونده تصریح کرد: “درخواست اعاده دادرسی مطرح شد و این درخواست دوباره به همان شعبه صادر کننده رای قطعی رفت در صورتی که بایستی به شعبه هم‌ارز فرستاده می‌شد.”

وی در پایان خاطرنشان کرد: “این حکم بایستی تا زمان دادرسی کامل متوقف می شد. من از مقامات مسئول تقاضا دارم جلوی اجرای حکم را بگیرند و یا به تاخیر بیاندازند تا ما به توانیم در مورد اعاده دادرسی اقدام کنیم.”

محمد عبدالهی زندانی سیاسی زندان مرکزی ارومیه و دست‌کم شش زندانی دیگر با اتهامات مربوط به مواد مخدر صبح امروز ۱۸ مردادماه جهت اجرای حکم اعدام به سلو‌های انفرادی این زندان منتقل شدند. خانواده های این زندانیان نیز به ملاقات آخر فراخوانده شده و ملاقات انجام شده است.

این زندانی سیاسی از روز نهم خردادماه در اعتراض به حکم «ناعادلانه» و نحوه رسیدگی به پرونده خود دست به اعتصاب غذا زده بود و در سی‌ودومین روز با وعده مساعد مسئولین مبنی بر «پذیرش اعاده دادرسی وی» به اعتصاب غذایش پایان داده بود.

محمد عبدالهی روز نهم خردادماه همزمان با اعلام اعتصاب غذای نامحدود، نامه سرگشاده‌ای به رئیس قوه قضائیه با رونوشت به آقای احمد شهید گزاشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران نوشته است، او در این نامه خواستار برگزاری یک دادگاه عادلانه برای خود شد.

محمد عبدالهی ۳۵ ساله، متاهل و شهروند ساکن شهر بوکان به اتهام محاربه از طریق عضویت در یکی از احزاب اپوزیسیون کردستان توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شهر مهاباد محاکمه و به اعدام محکوم شد.

حکم اعدام وی، پس از تایید در دیوان عالی کشور در فرودین ماه سال ۹۳ به صورت رسمی از سوی دایره اجرای احکام زندان مهاباد به او ابلاغ شد.

محمدامین عبدالهی برادر محمد عبدالهی نیز در زندان بیرجند زندانی سیاسی است. او که به تازگی به مرخصی کوتاه مدت اعزام شده بود روز یکشنبه با پایان مرخصی خود را به زندان بیرجند معرفی کرد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.