سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: از ایران می‌خواهیم تا به اصول حقوق بشر احترام بگذارد

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، ۱۸ مرداد، در پی تائید خبر اعدام شهرام امیری، بدون آنکه اشاره مستقیمی به این پرونده خاص بکند، از ایران خواست به اصول حقوق بشر و قضاوت منصفانه احترام بگذارد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از فردا، یک روز پیش از گفته‌های الیزابت ترودو، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، سخنگوی قوه قضائیه ایران، گزارش‌های منتشرشده در مورد اعدام شهرام امیری را تائید کرد و گفت او «با اتصال به آمریکا، اطلاعات حیاتی کشور را در اختیار دشمن قرار داده بود».

آقای امیری که با عنوان «دانشمند هسته‌ای»، «کارشناس هسته‌ای» یا «پژوهشگر» شناخته می‌شد، اندکی پس از بازگشت از آمریکا در سال ۱۳۸۹، در حالی‌که در فرودگاه از او استقبال شد، بازداشت شد و خبر چندانی از وضعیتش در دست نبود.

خانم ترودو به خبرنگاران گفته است «ما بار دیگر از ایران می‌خواهیم تا به حقوق بشر احترام گذاشته و در محاکمه‌های قضایی، اصولِ شفافیت و عدالت را رعایت کند».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این مورد به طور مشخص از شهرام امیری نامی نبرده‌ و در مورد این پرونده نیز سخنی به میان نیاورده‌است.

ترودو می‌گوید «من نمی‌توانم در مورد آیین دادرسی در مورد پرونده‌ای مشخص مطلبی را بیان کنم. همان‌طور که می‌دانید، وقتی این شخص تصمیم به بازگشت به ایران گرفت، ما به وضوح در این مورد صحبت کرده بودیم.»

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه وقت، در زمانی که ماجرای شهرام امیری، به تنش‌هایی میان ایران و آمریکا انجامیده بود، تیر ماه ۱۳۸۹، گفته بود او «آزادانه به آمریکا سفر کرده و آزاد است که از آمریکا بازگردد». به گفته خانم کلینتون، تصمیم به سفر به آمریکا و بازگشت به ایران توسط خود آقای امیری و به تنهایی گرفته شده است.

فیلیپ کراولی، سخنگوی وقت وزارت خارجه آمریکا، نیز سخنان مشابهی را مطرح کرده بود: «شهرام امیری به میل خود به اینجا آمده و طبعا آزاد است به ایران باز گردد».

اندکی پیش از سخنان هیلاری کلینتون، رسانه‌های دولتی ایران گفته بودند امیری به دفتر حفاظت از منافع ایران، واقع در سفارت پاکستان، «پناه برده است».

در آن زمان منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران در دوره محمود احمدی‌نژاد، گفته بود آقای امیری «خواستار بازگشت به تهران است».

طی زمانی که او ناپدید شده و در نهایت خبر حضورش در آمریکا منتشر شد، گزارش‌ها ویدئوهای متناقضی از او انتشار یافت؛ هم گزارش شده بود که او به آمریکا پناهنده شده، هم در یک ویدئو گفته بود «ربوده» شده‌است و در ویدئویی دیگر گفته بود برای تحصیل به آمریکا رفته‌است.

در نهایت در زمان بازگشت، وزارت خارجه ایران نماینده‌ای را برای استقبال از او به فرودگاه فرستاد؛ استقبالی با دسته‌های گل و در حضور رسانه‌های خبری نیز از او انجام شد.

اکنون سخنگوی قوه قضائیه می‌گوید دلیل اعدام شهرام امیری «دسترسی داشتن به اسرار سری نظام و اتصال با دشمن درجه یک (ایالات متحده)» بوده‌است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ۱۸ مرداد ماه، تاکید کره واشینگتن «نگرانی‌های خود را به طور عمده در مورد روند دادرسی در ایران» بیان کرده‌است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.