دومین دریاچه‌ آب شور ایران خشک شد؛ خطر کویری شدن در یک قدمی فارس

خطر کویری‌شدن به یک قدمی استان فارس رسید. استان فارس با ٢۵‌درصد برداشت بیشتر آب‌های زیرزمینی نسبت به متوسط کشوری حالا به وضع هشداردهنده رسیده و درحال حاضر ۵٠ شهر این استان روی خط قرمز آب قرار گرفته‌اند. دریاچه بختگان به‌عنوان دومین دریاچه آب شور کشور نیز که در این استان قرار دارد خشک شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از شهروند، حسین صالح‌جهرمی معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای فارس با اعلام این خبر گفت: “دریاچه بختگان به‌عنوان دومین دریاچه آب شور کشور حدود ٢۵‌درصد مساحت استان فارس را به خود اختصاص می‌دهد و با خشک‌‌شدن این دریاچه، فارس به منطقه‌ای کویری تبدیل می‌شود”.

او ضمن بیان محدوده‌های مطالعاتی این حوضه، به جریانات ورودی در این بخش که عمدتا از رود کر تأمین می‌شود، اشاره کرد و گفت: “این دریاچه درحال حاضر خشک شده و افزایش برداشت از منابع آب‌های زیرزمینی و سطحی جهت کشاورزی، از علل اصلی خشک‌شدن دریاچه است”.

این مقام مسئول در وزارت نیرو تعدیل پروانه‌های کشاورزی برای حفظ کردن دشت‌ها را یکی از اولویت‌های طرح احیا و تعادل‌بخشی عنوان کرد و با اشاره به این‌که باید جلوی پیشروی خشکسالی گرفته شود، گفت: “مسأله آب یک مسأله عمومی است و ما با تجهیز گروه‌های برخورد با تخلفات آب و تقویت گروه‌های گشت و بازرسی این مهم را پیگیری می‌کنیم”.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.