فایل صوتی آیت‌الله منتظری “به خواست وزارت اطلاعات” از سایت رسمی او حذف شد

احمد منتظری، فرزند آیت الله منتظری می گوید که فایل صوتی مربوط به جلسه ۲۴ مرداد ۱۳۶۷ میان آقای منتظری و اعضای کمیته اعدام‌ها را به درخواست وزارت اطلاعات از سایت رسمی آیت‌الله منتظری حذف کرده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از بی بی سی، به گفته احمد منتظری، درخواست حذف این فایل در یک تماس تلفنی “محترمانه” از سوی وزارت اطلاعات مطرح شده است.این فایل صوتی دیروز سه شنبه ۱۹ مرداد منتشر و بلافاصله خبرساز شد.

آیت الله منتظری پس از اطلاع یافتن از اعدام گسترده اعضا و هواداران سازمان مجاهدین خلق ایران در زندان ها به حکم آیت الله خمینی، رهبر وقت جمهوری اسلامی، دو نامه اعتراضی به او نوشت و سپس در دیداری به تاریخ ۲۴ مرداد ۱۳۶۷ با حضور حسینعلی نیری (حاکم شرع وقت)، مرتضی اشراقی (دادستان وقت)، ابراهیم رئیسی (معاون وقت دادستان) و مصطفی پورمحمدی (نماینده وقت وزارت اطلاعات در زندان اوین) به آنها در مورد قضاوت تاریخ در مورد این اعدام ها و خلاف شرع بودن عملکرد آنها هشدار داد که فایل صوتی مربوط به این جلسه دیروز منتشر شد.

آقای منتظری، که در آن زمان قائم مقام رهبر ایران بود، در این جلسه، در مورد اعدام های سال ۱۳۶۷ می گوید: “بزرگترین جنایتی که در جمهوری اسلامی شده و تاریخ ما را محکوم می کند به دست شما انجام شده و [نام] شما را در آینده جزو جنایتکاران در تاریخ می نویسند”.

او علت مخالفت خود با این اعدام ها را نگرانی از “آینده اسلام و انقلاب” معرفی می کند و می گوید: “می خواهم ۵۰ سال دیگر برای آقای خمینی قضاوت نکنند و بگویند آقای خمینی یک چهره خونریز، سفاک و فتاک بود”.

آیت الله منتظری در این جلسه، مقام هایی در حکومت را متهم می کند که از مدت ها پیش به دنبال اعدام زندانیان بوده اند و می گوید “این چیزی است که اطلاعات رویش نظر داشت و سرمایه گذاری کرد”. وی می افزاید که احمد خمینی فرزند رهبر وقت جمهوری اسلامی هم “از سه – چهار سال قبل” از انجام چنین اعدام هایی در مورد اعضای سازمان مجاهدین خلق هواداری می کرده است. او تاکید می کند که مدافعان اعدام ها “فرصت را مغتم شمردند در این جریانی که منافقین آمدند به ما حمله کردند [و] این را جا انداختند پیش امام.”

مضامین مطرح شده در این جلسه قبلا در خاطرات آیت الله منتظری و بعضی مصاحبه های او منتشر شده بود، اما لحن او و بعضی جزئیات گفت و گوها تازگی دارد.

مصاحبه با آیت‌الله منتظری

احمد منتظری، فرزند آیت‌الله منتظری دیروز در پاسخ به این سئوال که چرا این فایل اکنون منتشر می‌شود، گفت: “چون دیدیم با توجه به شبکه‌های اجتماعی زمینه‌اش اکنون وجود دارد و دیدیم که موقعیت مناسبی است که این حقایق منتشر شود. این فایل در واقع مهر تأییدی بر کتاب خاطرات آقای منتظری است. چون بسیاری با تحریف تاریخ قصد داشتند چهره دیگری از او به تصویر بکشند و این انتشار این فایل خط بطلانی است بر روی این تحریف‌ها”.

آیت‌الله منتظری در خاطرات خود نوشته بود: “اول محرم شد من آقای نیری که قاضی شرع اوین و آقای اشراقی که دادستان بود و آقای رئیسی معاون دادستان و آقای پورمحمدی که نماینده اطلاعات بود را خواستم و گفتم الان محرم است حداقل در محرم از اعدام‌ها دست نگه دارید، آقای نیری گفت: “ما تا الان هفتصد و پنجاه نفر را در تهران اعدام کرده ایم، دویست نفر را هم به عنوان سر موضع از بقیه جدا کرده ایم، کلک اینها را هم بکنیم بعد هر چه بفرمایید”.

این گفته‌ها در انتهای این فایل صوتی هم شنیده می‌شود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.