انتقاد وزارت خارجه آمریکا از قوانین مربوط به توهین به مقدسات در ایران

 دولت آمریکا در گزارش سالانه وضعیت آزادی های مذهبی در جهان ضمن اشاره به “حبس ۳۸۰ نفر از پیروان اقلیت‌های مذهبی در ایران” نسبت به قوانین مربوط به “توهین به مقدسات” و “ارتداد” در کشورهای جهان که باعث محدود شدن آزادی مذهبی می شود ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از بی بی سی، این گزارش همچنین “نسل‌کشی” گروه های مذهبی از جمله ایزدی ها، شیعیان و مسیحی ها توسط داعش را محکوم می کند.

وزارت خارجه در گزارش خود که چهارشنبه منتشر شد نوشت که قوانین “توهین به مقدسات” و “ارتداد” به خصوص در کشورهای اسلامی می تواند باعث تحریک احساسات مذهبی و اجتماعی و صدور مجازات اعدام برای متهمان شود.

این گزارش به مشکلات ناشی از این قوانین در افغانستان، موریتانی، پاکستان، سودان و عربستان سعودی اشاره می کند.

در این گزارش آمده است:‌ “چنین قوانینی باعث نقض و تضعیف حقوق بشر که در جهان به رسمیت شناخته شده می شود. اتهامات کاذب، که اغلب برای انتقام‌گیری شخصی یا برای سودجویی شخصی از سوی شاکی، مطرح می شود نامعمول نیست. خشونت جمعی در نتیجه چنین اتهاماتی به طور تکان دهنده ای متداول است.”

دیوید ساپرستاین سفیر آزادی های مذهبی وزارت خارجه اشاره کرد که حدود یک چهام کشورهای جهان دارای قوانین توهین به مقدسات هستند اما این قوانین اغلب در کشورهای غیراسلامی اعمال نمی شود.

این گزارش همچون سال های گذشته نسبت به افزایش یهودی‌ستیزی و اسلام‌هراسی در اروپا اشاره می کند.

‘اعدام ۲۰ کرد سنی’

در بخش مربوط به ایران این گزارش به اعدام شماری از کردهای سنی مذهب این کشور اشاره شده است.

در این گزارش آمده است:‌ “در ایران دولت حداقل ۲۰ نفر از جمله تعدادی کرد سنی را به اتهام محاربه، به معنی ‘جنگ با خدا’ اعدام کرده است. شمار دیگری از زندانیان از جمله چندین موعظه‌گر سنی منتظر اجرای حکم اعدام هستند.”

“براساس داده های مربوط به زندانیان در مرکز اسناد حقوق بشر ایران، حداقل ۳۸۰ نفر در پایان سال به خاطر عضویت یا فعالیت به نمایندگی از گروه های اقلیت مذهبی از جمله تقریبا ۲۵۰ سنی، ۸۲ بهائی، ۲۶ نومسیحی، ۱۶ صوفی غیرسنی، ۱۰ اهل حق (یارسان)، ۳ گرویده به سنی‌گری و دو زرتشتی زندانی بوده اند.”

در ادامه این گزارش آمده است:‌ “به گفته نمایندگان جامعه بهائی، دولت همچنان مانع ایجاد یا حفظ نهادهای اداری از سوی بهائیان شده، فعالانه چنین موسساتی را بسته، بهائی ها را آزار داده، و حقوق مالکیت آنها را نادیده گرفته است. مسیحیان تبعیدی از ایران می گویند مسیحیان، به خصوص مبلغان مسیحی و نومسیحیان، همچنان شاهد بازداشت‌های خارج از حالت عادی هستند و در معرض میزان بالای آزار و تجسس هستند.”

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.