ادامه احضار و بازجویی از معترضان به اعدام های گسترده اخیر زندان رجایی شهر در سنندج

نیروهای امنیتی در ادامه احضار شهروندان کردستان و سیستان و بلوچستان، حسن امینی، مدیر مدرسه علوم دینی امام بخارا در سنندج و مفتی و حاکم شرع مردمی سنندج هفته گذشته در اداره اطلاعات سنندج تحت بازجویی قرار دادند. وی به دلیل انتشار بیانیه‌ای در اعتراض به اعدام‌های دسته جمعی اخیر در زندان رجایی شهر کرج و دیدار با خانواده های اعدام شدگان به تشویش اذهان عمومی، مخالفت با نظام و زیر سوال بردن قوه قضائیه متهم شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز سه شنبه، ۱۲ مرداد ماه بیش از سی زندانی عقیدتی اهل سنت در زندان رجایی شهر اعدام شدند. بسیاری از این افراد علیرغم اتهامات سنگینی که به آنها وارد شده بود از دسترسی به وکیل خصوصی محروم و روند برگزاری دادگاه غیرشفاف و تنها مبتنی بر اظهارات دستگاه‌های اطلاعاتی بوده است.

تاکنون نزدیک به چهارصد تن از شهروندان دو استان کشور به ادارات مختلف احضار و مورد تهدید و یا بازجویی قرار گرفته اند. در این میان می‌توان به احضار مولوی عبدالحمید، عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان، عضو مجمع فقهی مکه، امام‌جمعه اهل سنت شهر زاهدان اشاره کرد که به همراه ۴۷ تن دیگر به بیت رهبری احضار شده بودند.

اعدام این زندانیان اهل سنت واکنش های بسیاری به دنبال داشت و حسن امینی، یک مقام مذهبی ارشد اهل سنت در ایران، روز چهارشنبه، ۱۳ مرداد ماه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که که اینان جوانانی متدین و پایبند به باورهای اهل سنت و جماعت بوده و صرفنظر از مجرم بودن یا نبودن آنها، ابتدائی ترین حقوق دینی و قانونیشان از جمله حق داشتن وکیل، برگزاری دادگاه علنی، دادن فرصت دفاع، از آنان سلب شد. این در حالی است که در قانون اساسی و قوانین جزایی و کیفری ایران، همەی این حقوق به رسمیت شناخته شده است.

او این اعدم ها را نابجا خوانده و اضافه کرده بود که مسئولین مربوطه در نهایت بی تدبیری عمل کردند و در شرایطی که منطقەی خاورمیانە در شعلەهای آتش جنگهای فرقەای و مذهبی میسوزد، به جای ایجاد الفت و محبت و وحدت واقعی میان شیعه و سنی، با اجرای احکام اعدام این جوانان، هر چه بیشتر آب به آسیاب دشمنان دین و ملت ریخته و مایەی  ایجاد تفرقەی هر چە بیشتر میان شیعە و سنی و ملت ایران شدند.

پس از انتشار این بیانیه آقای امینی به اداره اطلاعات سنندج احضار شد و در روزهای شنبه و یکشنبه، ۱۶ و ۱۷ مرداد ماه تحت بازجویی قرار گرفت. او روز ۱۸ مرداد ماه به کمپین بین المللی حقوق بشر گفت: «اطلاعات مرا احضار کرد و رفتم و تا شب انجا بودم و در این مدت بازجویی شدم، دیشب برگشتم منزل و دوباره گفتند فردا باید بیایی. امروز هم ساعت ۹ صبح رفتم تا ساعت ۷ بعد از ظهر که برگشتم.»

آقای امینی درباره بازجویی های خود توضیح داد: «مرا در رابطه با اعدام جوانان سلفی که بیانیه داده بودم احضار کرده بودند و هم اینکه به منزل خانواده های شان سر زده بودم. گفتند که بیانیه شما تشویش اذهان است و قوه قضائیه را زیر سوال برده و مخالفت با نظام است. گفتند رفته ای خانه آنها یعنی مواضع آنها را پی می گیری و .. می گفتند ما از طرف دادگاه ویژه روحانیت مامور شده ایم به این کار و بعد از بازجویی کتبی و شفاهی گفتند که پرونده تشکیل شده و پرونده را به دادگاه می فرستند و بعدا از دادگاه مرا خواهند خواست. نمی دانیم به هرحال چی می شود.»

حسن امینی گفت: «به هرحال خیلی عصبانی بودند از بیانیه من و دیدار با خانواده های اعدام شده‌ها. من گفتم کسانی که اعدام شده اند رفته اند و تمام شده و من رفته‌ام پدر و مادرها و خواهر و برادرهای شان را دلداری داده ام و هیچ ربطی به هم ندارند. ولی می‌گفتند به هم ارتباط دارد و از این قبیل مسائل. کلا روی من حساس هستند و می گفتند شما بیانیه داده ای بسیاری شبکه های ماهواره ای این بیانیه شما را محور قرار داده اند. بعد گفتند که شما علیه نظام هستید.»

 او به کمپین گفت: «می خواستند تعهد بدهم اما من اهل تعهد دادن نیستم و ندادم. می گفتند تعهد بده که چنین اقداماتی نمی کنم و بیانیه نمی نویسم و با خانواده های اینها دیدار نمی کنم و .. گفتم من چنین کاری نمی کنم و فعلا که آمده ام خانه اما نمی دانم چه پیش خواهد آمد.»

حسن امینی سابقه بازداشت چند روزه در سال ۱۳۸۸ را هم دارد، او ۳۱ تیرماه ۸۸ بازداشت و دهم مرداد همان سال با قرار وثیقه آزاد شد اما پس از سفری که به دوبی داشت ممنوع الخروج شده است. بازداشت آقای امینی به دلیل انتقادات او در مراسم فارغ التحصیلی مدرسه دارالعلوم زاهدان نسبت به بازداشت های گسترده و برخورد با فعالان عرصه های سیاسی و مدنی و روزنامه نگاران بود. او همچنین ۵ سال در دهه ۶۰ را در زندان سپری کرده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.