گزارشی از وضعیت بهناز ذاکری‌انصاری؛ ده سال حبس در شرایط وخیم روحی

 بهناز ذاکری‌انصاری، علیرغم شرایط وخیم روحی و دریافت عدم تحمل کیفر از پزشک قانونی، همچنان در زندان نگهداری می‌شود و از حق مرخصی محروم می‌باشد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، بهناز ذاکری‌انصاری با تابعیت دوگانه ایرانی–دانمارکی در یک دادگاه چند‌دقیقه‌ای به ۱۰ سال حبس محکوم شد، که  علیرغم تایید عدم تحمل کیفر از سوی پزشک قانونی همچنان از حق مرخصی محروم می‌باشد.

 این زنداین سیاسی در طی این مدت حبس بارها به بیمارستان روانی در خارج از زندان منتقل شده است اما مقامات قضایی ایران از آزادی مشروط یا مرخصی استعلاجی وی خودداری می‌کنند.

لازم به ذکر است این زندانی به دلیل شکنجه‌های روحی و جسمانی، دچار بیماری‌های مختلف گردید به طوری که چندین بار تاکنون در اثر خودکشی در وضعیت وخیمی قرار گرفته است.

خانم ذاکری‌انصاری که پس از فوت اعضای خانواده‌اش برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی به ایران بازگشته بود، هنگام بازگشت به دانمارک، در تاریخ ۶ تیرماه ۱۳۹۱ در «فرودگاه امام خمینی» توسط مأموران امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

دادگاه این زندانی سیاسی در حالی برگزار شد که حتی شاکی پرونده، نماینده وزارت اطلاعات، در جلسه دادگاه حضور نداشت و قاضی پرونده در جلسه‌ای چند دقیقه‌ای بدون استماع دفاعیات، اقدام به صدور رأی نمود.

تا به امروز سه وکیل برای این پرونده تعیین شده است که همگی تسخیری بوده‌اند؛ خانواده ذاکری اجازه انتخاب وکیل نداشته‌ و در مواردی هم برخی از وکلا از پذیرش پرونده خودداری کرده‌اند.

سفارت دانمارک در تهران بارها تقاضای تجدیدنظر در پرونده این زندانی سیاسی را نموده است؛ اما مسئولان قضایی با اعلام این‌که ایران تابعیت دوگانه را قبول ندارد، مانع پیگیری سفیر دانمارک شده است.

بهناز ذاکری‌انصاری متولد ۱۳۴۳، شهروند «دانمارک» و ساکن کشور «سوئد» می‌باشد که در تاریخ ۶ تیرماه ۱۳۹۱ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در دادگاه تجدید‌نظر استان تهران به اتهام همکاری با یکی از سازمان‌های معاند نظام به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد و هم‌اکنون در زندان اوین دوران حبس خود را سپری می‌کند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.