عفو بین الملل خواستار اقدامی فوری در خصوص وضعیت دو هنرمند دربند شد

سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه یی، ضمن اشاره به محکومیت سه حبس مهدی و حسین رجبیان، خواستار اقدامی فوری برای وضعیت این هنرمندان محبوس در زندان اوین شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، سازمان عفو بین الملل در بیانیه یی که در روز سه شنبه ۲۶ مردادماه انتشار یافته است، اعلام می دارد؛ مهدی رجبیان و حسین رجبیان از شانزدهم خردادماه ۱۳۹۵ در زندان اوین به سر می برند.

عفو بین الملل در بخشی از بیانیه گزارش کرده است؛ مهدی رجبیان برای جلوگیری از بروز یک بیماری خود ایمنی نیازمند رسیدگی پزشکی در خارج از زندان و انجام تزریقات دارویی به صورت ماهیانه می باشد. این درحالی است از زمان آغاز حبس تا کنون تنها یک بار این اعزام صورت گرفته است.

مهدی و حسین رجبیان دو موزیسین ایرانی که پیش‌تر در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به اتهام “تبلیغ علیه نظام” هرکدام به شش سال زندان محکوم شدند، در تاریخ شانزدهم خردادماه جهت اجرای حکم راهی زندان اوین شدند.

حکم صادره از سوی شعبه۵۴ دادگاه انقلاب اسلامی، برای هرکدام به سه سال حبس تعزیری، سه سال حبس تعلیقی و پرداخت ۲۰ میلیون تومان جریمه تعیین و به اجرای احکام دادسرای زندان اوین ارسال‌شده بود.

این دو تن در مهرماه سال ۱۳۹۲ توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت‌شده و پس‌ازآن به بند ۲ الف زندان اوین منتقل‌شده بودند.

این دو در جریان برگزاری دادگاه از حق داشتن وکیل محروم بوده‌اند، می‌گوید که محاکمه‌شان تنها یک ربع طول کشیده است. یک منبع آگاه می‌گوید: «آن‌ها در حین بازجویی وکیل نداشته‌اند. در دادگاه هم وکیل نداشته‌اند، چون گفته‌شده که پرونده‌شان به شکلی است که خودشان باید توضیح بدهند.»

مهدی رجبیان سال ۹۲ تدوین و ضبط آلبومی به نام «تاریخ ایران به روایت سه‌تار» را آغاز کرد که به نظر می‌رسد بیانیه‌ و توضیح او درباره این آلبوم و اعلام خبر پخش آن در سایت برگ‌ موزیک، از جمله دلایل بازداشتش بوده است. در این آلبوم تمام جنگ‌های ایران با سه‌تار روایت شده است.

«مشکل از سال ۹۲ به وجود آمد. مهدی را به خاطر آلبومش گرفتند و پخش بدون مجوز آن در سایت برگ‌ موزیک. حسین را به‌خاطر تکمیل نبودن مجوز فیلمش از نظر سپاه بازداشت کردند و یوسف را هم به علت فعالیت در سایت برگ موزیک. همکاری‌ هشت ساله این سه باعث دستگیری‌شان در دفتر کار مشترک‌شان شد.»

برگ موزیک یک سایت پخش موسیقی آلترناتیو است که از نظر مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی، صدای «خواننده‌های ضد انقلاب» و «زنان» را پخش می‌کند.

بعد از دستگیری این افراد، سایت برگ موزیک و آلبوم موسیقی تاریخ ایران به روایت سه‌تار توقیف شده‌اند.

بر اساس این گزارش، «مهدی رجبیان» موزیسین و تارنواز در همان سال در حال ضبط پروژه پژوهشی تاریخ ایران به روایت سه تار بود که تمامی آن پروژه با توقیف استودیو شخصی وی و ضبط هارد دیسک‌های وی که شامل محتوای صداهای ضبط شده بودند به حالت مسکوت در آمد. «حسین رجبیان» فیلمساز پس از اتمام اولین فیلم سینمایی‌اش دستگیر شد. پس از بازداشت حسین رجیبیان تمام راش‌های فیلم ساخته شده توسط وی که دارای مجوز ساخت از وزارت ارشاد بوده توقیف و باند بین الملل صدای فیلم و راش‌های نهایی توقیف شده و به وی بازگردانده نشد.

«مهدی رجبیان» و «حسین رجیبان» سال ۹۲ با گذراندن بیش از دو ماه زندان انفرادی در بند ۲ الف سازمان اطلاعات سپاه و بازجویی‌های فشرده و تحت فشار بودن برای مصاحبه تلوزیونی و اعتراف علیه خود سر انجام با قید وثیقه در اواخر آذر ماه همان سال آزاد شدند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.