کاهش ۲۴سانتی سطح آب خلیج گرگان/ آلودگی خزر ناشی از فاضلاب‌ها و پساب‌های کشاورزی

 معاون سازمان حفاظت محیط زیست: سطح آب خلیج گرگان ۲۴ سانت کاهش یافته است. مواجهه کشور ما با بحران کمبود آب و خشکسالی ناشی از مدیریت نابخردانه منابع آبی در دو دهه اخیر است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایسنا، پروین فرشچی در نشستی با خبرنگاران در مورد آلودگی‌های دریای خزر با اشاره به این‌که آلودگی این دریا تنها ناشی از فاضلاب‌ها نیست، گفت: مواد زائد جامد یکی از مهم‌ترین مشکلات زیست‌محیطی دریای خزر محسوب می‌شود. علاوه بر آن آلودگی نفتی، برداشت شن و ماسه نیز مطرح است.

وی با بیان این‌که نوسانات دریای خزر در سال ۱۸ تا ۲۴ سانت است گفت: سطح آب خلیج گرگان ۲۴ سانت کاهش یافته است. بنابراین پس‌روی سطح آب خلیج گرگان یکی از عوامل نگران‌کننده در این منطقه است. بدین منظور کارگروه ملی برای تالاب میانکاله و خلیج گرگان با محوریت سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شد تا ضمن بررسی علل خشک شدن تدریجی خلیج گرگان راهکارهای برون‌رفت از این مسئله را نیز کشف کند.

فرشچی با تاکید بر این‌که مدیریت فاضلاب‌های انسانی، صنعتی و بیمارستانی بر عهده وزارت نیرو است، اظهار کرد: کار نظارت و کنترل این امر بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است. بارها جلساتی با وزارت نیرو در این مورد برگزار شده است و این وزارتخانه برنامه‌هایی را برای مقابله با فاضلاب‌ها ارائه داده ولی هنوز موفق نشده که همه شهرها را مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب کند. در این مورد کمبود بودجه وزارت نیرو نیز مطرح است.

وی با بیان این‌که نوع آلودگی که از طرف ایران وارد دریای خزر می‌شود با سایر کشورها متفاوت است گفت: از کشورهای روسیه و آذربایجان بیشتر آلودگی‌ها ناشی از استخراج و اکتشاف و حمل و نقل نفت است اما در جنوب دریای خزر و سمت ایران آلودگی نفتی چشمگیر نیست بلکه آلودگی ایران ناشی از فاضلاب‌ها و پساب‌های کشاورزی است. بنابراین سهم ایران را در آلودگی خزر نمی‌توان به روشنی مشخص کرد چون نوع آلودگی ناشی از ایران متفاوت است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه در مورد وضعیت جزایر کشور با اشاره به این‌که برخی جزایر خالی از سکنه و برخی تحت نظارت وزارت دفاع هستند، اظهار کرد: برخی از جزایر کشور از لحاظ زیست‌محیطی اهمیت بسیاری دارند و به غیر از جزایر معروف و شناخته‌شده ۵۵ جزیره در حاکمیت کشور ایران وجود دارد که هنوز مطالعه نشده‌اند.

وی با بیان اینکه قرار بود شناسنامه جزایر طراحی شود، افزود: چون معاونت دریایی بودجه لازم برای این کار را ندارد پیشنهاد همکاری در این زمینه را با سازمان‌های مختلف از جمله شیلات و وزارت نیرو مطرح کرد ، ولی این سازمان‌ها در بودجه خود برای این اقدام پیش‌بینی نکرده‌اند.

فرشچی با اشاره به این‌که برخی جزایر از لحاظ زیست‌محیطی اهمیت بسیار و کاربری‌های متفاوتی دارند، اظهار کرد: اجازه نداریم قبل از تهیه شناسنامه جزایر این مناطق جزو مناطق آزاد بشوند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در مورد طرح‌های انتقال آب بین‌حوزه‌ای با تاکید بر این‌که از نظر سازمان محیط زیست انتقال آب باید گزینه آخر برای تامین آب مصرفی شهروندان باشد ، اظهار کرد: در سایر کشورها نیز تجربه خوبی در زمینه انتقال آب بین‌حوزه‌ای وجود ندارد. مواجهه کشور ما با بحران کمبود آب و خشکسالی ناشی از مدیریت نابخردانه منابع آبی در دو دهه اخیر است اما برای دستیابی به آب و رفع نیاز آبی راهکارهای دیگر چون مدیریت چاه‌ها و سدها،‌ بازچرخانی آب و … وجود دارد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این‌که در سایر کشورها آب‌شیرین‌کن‌ها برای مصرف همان مناطق مستقر می‌شوند و بحث انتقال آب با بحث آب‌شیرین‌کن‌ها متفاوت است ، گفت: انتقال آب تبعات زیست‌محیطی و اجتماعی بسیاری به دنبال دارد و همچنین آب تولیدی آب‌شیرین‌کن‌ها نیز باید تنها برای شرب مصرف شود نه این‌که برای صنعت مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به افزایش ۱٫۵ درصدی شوری خلیج فارس طی ۵۰ سال اخیر اظهار کرد: برای مقابله با شوری آب کاری نمی‌توانیم بکنیم مگر این‌که ورود رودخانه‌های اطراف به دریا را تسهیل کنیم. با توجه به تغییرات اقلیم روند افزایش شوری در نتیجه روند افزایش تبخیر و استقرار آب‌شیرین‌کن‌ها تداوم دارد که این موضوع گونه‌ها را نیز در معرض تهدید انقراض قرار می‌دهد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.