وضعیت مبهم یک متهم به ‘جاسوسی’ در ایران

یک روز بعد از انتشار اخباری در برخی رسانه های اصولگرای ایران در مورد دستگیری “عبدالرسول دری اصفهانی” به اتهام جاسوسی، اخباری ضد و نقیض در مورد وضعیت او منتشر شده است. به نوشته این رسانه ها، آقای دری اصفهانی در برخی از مذاکرات بانکی مرتبط با پرونده هسته ای، به مذاکره کنندگان ایرانی مشورت داده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از بی بی سی، منابع اصولگرا، عبدالرسول دری اصفهانی را دارای تابعیت دوگانه معرفی کرده اند؛ هرچند تابعیت دوم او را در برخی منابع کانادایی و در برخی منابع بریتانیایی ذکر کرده اند. این منابع، او را هم به جاسوسی برای آمریکا و هم به جاسوسی برای بریتانیا متهم کرده اند.

خبرگزاری نسیم، نزدیک به سپاه پاسداران، عصر امروز چهارشنبه ۳ شهریور از آزادی آقای دری اصفهانی به قید وثیقه خبر داده است. همین خبرگزاری، پیشتر به نقل از یک کانال تلگرامی به نام “بخش مراقبت‌های ویژه خبری”، که خود را مطلع از اخبار امنیتی معرفی می کند، خبر از دستگیری او داده بود.

خبر اخیر نسیم، ساعاتی پس از آن منتشر شد که وبسایت “بانک مردم”، که به انتشار اخبار مرتبط با سیستم بانکی ایران می پردازد، نوشت با عبدالرسول دری اصفهانی مصاحبه کرده و او طی آن، خبر بازداشت خود را “مضحک” و “کذب محض” دانسته است. “بانک مردم” سِمت این مدیر بانکی را مشاور ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران و عضو هیات‌مدیره بیمه آسیا ذکر کرد و از قول او نوشت: “من که دارم با شما صحبت می‌کنم در بانک مرکزی هستم و بازداشت نشده ام”؛ هرچند ظاهرا این خبر، در حال حاضر از روی وبسایت بانک مردم برداشته شده است.

ظاهرا منظور از “ستاد برجام”، ستاد پیگیری اجرای برجام است که از ابتدای مهرماه گذشته، به ریاست عباس عراقچی معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه، برای نظارت بر نحوه اجرای توافق جامع هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی مشغول به کار بوده است.

روز دوشنبه، وزارت خارجه ایران نیز خبر “بازداشت یکی از کارکنان ستاد اجرای برجام به اتهام جاسوسی” را “کاملا بی‌اساس” دانسته بود.

به دنبال این موضع گیری، یاسر جبرائیلی، معاون پژوهشی خبرگزاری فارس، در کانال تلگرامی خود نوشت “این خبر درست است که عضوی از ستاد اجرای برجام بازداشت نشده” اما آقای دری اصفهانی “مسئول بانکی تیم مذاکره کننده” بوده و به اتهام جاسوسی در بازداشت است.

خود عبدالرسول دری اصفهانی، مرداد گذشته در مصاحبه با روزنامه دنیای اقتصاد اعلام کرده بود که به درخواست ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی، در دور آخر گفتگوهای هسته ای همراه مذاکره کنندگان ایران بوده است. وی در این مصاحبه همچنین گفته بود که در جلسات پیگیری شکایت ایران از بریتانیا در لاهه برای دریافت خسارت بر سر معامله تانک های چیفتن قبل از پیروزی انقلاب، حضور “موثر” داشته است. این دادگاه، بریتانیا را به پرداخت ۴۰۰ میلیون پوند خسارت به ایران محکوم کرد.

معاون پژوهشی خبرگزاری فارس، در بخشی دیگر از مطلبی که اخیرا در مورد “جاسوسی” آقای دری اصفهانی منتشر کرده، وی را تبعه بریتانیا معرفی کرده است.

این در حالی است که وبسایت رجانیوز، نزدیک به جبهه پایداری، ۳۱ خرداد عبدالرسول دری اصفهانی را تبعه کانادا و “دارای سابقه حسابداری در نهادهای انگلیسی و کانادایی” دانسته و از وزارت اطلاعات و بانک مرکزی خواسته بود در مورد استفاده از یک فرد “به شدت مشکوک” در مذاکرات مربوط به برجام توضیح دهند.

حدود یک ماه بعد از انتشار این مطلب در رجانیوز، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران از دستگیری و بازداشت یک متهم دو تابعیتی مرتبط با سرویس جاسوسی بریتانیا خبر داد. برخی رسانه ها، اظهارات دادستان تهران که سه شنبه هفته پیش صورت گرفته را اشاره ای به آقای دری اصفهانی دانسته اند.

نسیم آنلاین دیروز به نقل از کانال تلگرامی “بخش مراقبت‌های ویژه خبری”، عبدالرسول دری اصفهانی را به “دریافت حقوق از موسسات آمریکایی و انگلیسی در ازای ارائه اطلاعات مهم مالی و اقتصادی جمهوری اسلامی” متهم کرد و مبلغ این حقوق را “حدود ماهانه ۷۵۰۰ پوند” دانست.

در یک ادعای خبرساز دیگر در مورد این پرونده، جواد کریمی قدوسی، نماینده منتسب به جبهه پایداری در مجلس، در گفت‌وگو با شماره جدید مجله “رمز عبور” گفته فردی که به گفته او ماهی ۷۵۰۰ پوند برای ارائه اطلاعات دولتی ایران دریافت می کرده، جاسوس آمریکا بوده و افزوده است: “این جاسوس ۱۰ روز پیش در سفر محمدجواد ظریف به ترکیه جزو تیم سفر بوده اما از همان داخل هواپیما دستور بازداشت وی صادر می‌شود و وی از داخل هواپیما در ترکیه پیاده نمی‌شود و به ایران بازگردانده می‌شود.”

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران، امروز ادعای آقای کریمی قدوسی مبنی بر حضور “فرد دستگیر شده” در هیات همراه آقای ظریف در سفر به ترکیه را “کذب محض” دانسته است.

آقای قاسمی افزوده است: “عده‌ای معدود نباید منافع و امنیت ملی را قربانی اهداف و اغراض زودگذر جناحی و شخصی خود کنند.”

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.