افتتاح رسمی شبکه ملی اطلاعات/ سرمایه‌گذاری ۲۰ هزارمیلیارد تومانی در شبکه داخلی

رئیس سازمان فناوری اطلاعات نیز در این مراسم سخنان خود را روی بحث امنیت شبکه ملی اطلاعات متمرکز کرد و گفت تمام کاربران شبکه ملی اطلاعات دارای ID و به اصطلاح شناسنامه‌دار خواهند بود. رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران از عملیات هکری سنگین علیه شبکه کشور در هفته‌های پیش خبر داد و در ادامه گفت: کلیه کاربران شبکه ملی اطلاعات احراز هویت و شناسنامه دار می‌شوند. به گفته جهانگرد در شبکه ملی اطلاعات کلیه کانکشن‌های (اتصالات به شبکه) ثابت و سیار کشور دارای هویت واحدی خواهند بود و اگر کاربری دارای شناسه نباشد، قابلیت سرویس‌دهی به او وجود ندارد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از دنیای اقتصاد، دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه در شبکه ملی اطلاعات مستقل از شبکه اینترنت خارجی امکان تولید محتوا را خواهیم داشت، گفت: هم‌اکنون قدرت اقتصادی کشورها در چارچوب تولید محتوا و خدمات در فضای مجازی سنجیده می‌شود و چنانچه ما بتوانیم خدمات این شبکه را به کشورهای دیگر ارائه دهیم، شاهد اعمال قدرت در فضای مجازی خواهیم بود، همان کاری که هم‌اکنون آمریکایی‌ها در حوزه‌های مختلف خدمات انجام می‌دهند و در این فضا اعمال قدرت دارند.

قرار است فاز دوم این شبکه در دهه فجر امسال با هدف دسترسی به خدمات ویدئویی داخلی با هزینه مقرون به صرفه برای کاربران نهایی، توسعه کسب و کارهای مبتنی بر IT و شکل‌گیری اقتصاد دیتاسنترها برای حاکمیت و نیز افزایش کیفیت خدمات زیرساختی برای بنگاه‌های اقتصادی فراهم شود.

گفتنی است که پیش تر سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه‌ای از فرمان اخیر رهبر جمهوری اسلامی ایران درباره تسریع در راه‌اندازی اینترنت ملی انتقاد کرده بود. سازمان گزارشگران بدون مرز در ادامه آنچه را «تشدید سانسور بر اینترنت» و «مسدودسازی نرم‌افزارهای کاربردی تلفن‌های همراه در ایران» نامیده است، محکوم کرد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.