پورمحمدی درباره اعدام‌های ۶۷: افتخار می‌کنیم حکم خدا را اجرا کردیم

مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران، با دفاع دوباره از اعدام‌ شمار زیادی از اعضای زندانی سازمان مجاهدین خلق و گروه‌های چپگرا در سال ۱۳۶۷ گفت: “ما افتخار می کنیم که دستور خدا را در رابطه با منافقین اجرا کردیم”.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از خبرگزاری تسنیم، آقای پورمحمدی امروز یکشنبه ۷ شهریور در سخنانی در شورای اداری استان لرستان گفت “خداوند فرمودند بر کفار رحم نکنید چون آنها به شما رحم نمی‌کنند و به منافقان نباید رحم کرد چرا که اگر بتوانند شما را به خاک و خون می کشند که کشیدند”.

مقام‌های جمهوری اسلامی از اعضای سازمان مجاهدین خلق با عنوان “منافقین” یاد می‌کنند.

انتشار یک فایل صوتی از آیت‌الله حسینعلی منتظری که در آن از اعدام‌های سال ۶۷ انتقاد می‌کند، واکنش‌های زیادی به دنبال داشته است. چندین نفر از مقام‌های فعلی و سابق جمهوری اسلامی درباره این موضوع که پیش از این تمایل چندانی به بحث درباره آن دیده نمی‌شد، اظهار نظر کرده‌اند.

در فایل صوتی منتشر شده از آقای منتظری، قائم مقام وقت رهبر ایران در حضور اعضای هیئت چهارنفره اعدام‌ها به شدت از اعدام زندانیان که با حکم آیت‌الله خمینی انجام شد، انتقاد می‌کند و آن را خلاف شرع می‌خواند.

آقای پورمحمدی، نماینده وقت وزارت اطلاعات در زندان اوین، یکی از اعضای هیئت چهار نفره بود. حسینعلی نیری (حاکم شرع وقت)، مرتضی اشراقی (دادستان وقت) و ابراهیم رئیسی (معاون وقت دادستان) دیگر اعضای این گروه بودند.

آقای پورمحمدی دو روز پیش هم اعضای سازمان مجاهدین خلق را “خون‌ریز” و “خون آشام” خوانده و گفته بود عده‌ای به دنبال “تطهیر کاذب” آنها هستند.

این اظهار نظر آقای پورمحمدی واکنش علی مطهری، نایب رئیس مجلس ایران را به دنبال داشت که در نامه‌ای از وزیر دادگستری خواست به جای “مغالطه” درباره نحوه اجرای حکم ایت‌الله خمینی، درباره “قصورهایی” که ممکن است در آن زمان صورت گرفته باشد، توضیح دهد.

نامه آقای مطهری امروز در مجلس با واکنش منتقدان روبرو شد و تعدادی از نمایندگان مجلس خواهان برکناری او از نایب رئیسی مجلس شدند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.