۴۰ درصد از خانوارهای روستایی و ۱۷ درصد از خانوارهای شهری دارای فقر چندبعدی هستند

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: ۴۰ درصد از خانوارهای روستایی و ۱۷ درصد از خانوارهای شهری در کشور دارای فقر چندبعدی هستند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایسنا، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: باید برای مردم تسهیلات اداری و مالی ایجاد کنیم که متاسفانه در کشور تسهیلات برای عامه مردم وجود ندارد و آنچه که مشهود است این است که پنج دهک فقیر جامعه از گرفتن وام‌های بانکی در کشور، بهره‌شان نزدیک به صفر است.

وی گفت: از نظر ساخت صنایع دستی، فلزات، مواد معدنی قابلیت‌ها و پتانسیل‌ها و دارایی‌ها در دنیا مطرح هستیم اما سوال اینجاست علیرغم این همه قابلیت چرا کشور ما در مقایسه با کشورهایی همچون آلمان، اتریش و چین پیشرفته نیست.

وی بیان کرد: در برخی از قبایل که حضور می‌یابیم عمدتا نیمی از اقشار جامعه یعنی بانوان یا در پستو هستند و یا اینکه اجازه حضور به آنان داده نمی‌شود و این در حالیست که در جوامع بزرگتر از ظرفیت بانوان در جهت پیشرفت استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وام‌های بانکی اخذ شده در کشور به کمتر از یک دهک جامعه و آن هم دهک بالای جامعه تعلق دارد و این بدان معناست که ۹۰ درصد وام‌های اخذ شده ازآن دهک‌ پولدار جامعه است، ادامه داد: ۴۰ درصد از خانوارهای روستایی و ۱۷ درصد از خانوار شهری کشور دارای فقر چند بعدی هستند و آیا این نشانه عدالت محور بودن برنامه‌هایی است که باید در نظام اجرایی می‌شد؟ امروزه متاسفانه عده‌ای معتقدند نباید به روستایی و عشایر وام داده شود و می‌گویند مگر اشتغال با وام ایجاد می‌شود.

وی گفت: البته نظام برنامه ریزی در کشور نیز باید جوابگو باشد که آیا آسیب شناسی کرده که چرا ما به این عدد نمی‌رسیم.

رضوی با بیان اینکه باید مردم را در فعالیت‌های اقتصادی مشارکت دهیم و نه اینکه با دادن سهام عدالت آنها را بازی دهیم.

وی آموزش را از مهمترین مسائلی دانست که باید در روستاها مورد توجه قرار گیرد و در این راستا جهاد کشاورزی، سازمان صنایع دستی و گردشگری مسئولیت خطیری بر عهده دارند .

رضوی با اشاره به اینکه شدت فقر چند بعدی در لرستان هم در بخش شهرنشینی و هم در بخش روستانشینی از مدل کشوری بالاتر است تصریح کرد: در بخش روستانشین استان لرستان، شدت فقر چند بعدی ۵۳ درصد است و این در حالی است که این میزان در کشور ۴۰ درصد است. همچنین در حوزه شهرنشینی لرستان شدت فقر چند بعدی ۳۳ درصد است که این رقم در کشور ۱۷ درصد است.

وی بیان کرد: فرصت‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی به گونه‌ای ناموزون توزیع شده است که این نبود توازن بین جامعه روستایی و شهری در سطح کشور به خصوص در بخش درآمد موجب شده که وضعیت روستاییان آنگونه که شایسته است نباشد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.