مقام بهزیستی ایران از تولد سالانه هزاران کودک معلول خبر داد

رئیس سازمان بهزیستی ایران روز چهارشنبه، دهم شهریورماه، اعلام کرد که به دلیل اجباری‌ نبودن آزمایش‌های ژنتیک در کشور سالانه ۲۵ تا ۳۰ هزار «نوزاد معلول» در کشور متولد می‌شود.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایرنا، انوشیروان محسنی بندپی، رئیس بهزیستی، شامگاه چهارشنبه در سخنانی در بابلسر گفت: «برای جلوگیری از این وضعیت، در برنامه ششم توسعه، آزمایش ژنتیک و مشاوره‌های مربوطه اجباری خواهد شد.»

وی با اشاره به بالا بودن هزینه‌های آزمایش و مشاوره ژنتیک در ایران افزود: «سازمان بهزیستی، این هزینه را به خانواده‌ها پرداخت خواهد کرد.»

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید در هر هشت ثانیه، ‌یک کودک معلول در دنیا متولد می‌شود.

این نهاد بین‌المللی، اخیراً در گزارشی اعلام کرد که از هر ده کودک در جهان، دست‌کم یک کودک با نوعی از معلولیت زندگی می‌کند و ۸۰ درصد آنان در کشورهای در حال توسعه به سر می‌برند.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، تعداد کودکان معلول در سرتاسر جهان را دست‌کم ۹۳ میلیون اعلام کرده و از بین‌ بردن نابرابری و تبعیض برای کودکان را از برنامه‌های این سازمان عنوان کرده است.

در این گزارش آمده است که کودکان معلول در اغلب کشورهای جهان به حاشیه رانده می‌شوند و به همین دلیل برنامه‌هایی برای توانمندسازی و آموزش آنان در دستور کار یونیسف قرار دارد.

به گفته یونیسف، عواملی مانند شرایط بهداشتی و درمانی، عوامل زیست‌محیطی، ‌سوء تغذیه،‌ فقر و اختلالات ژنتیکی از جمله عوامل مؤثر در تولد نوزادان معلول است.

یونیسف، در سال گذشته میلادی، اعلام کرد که ۱۵ درصد جمعیت جهان را افراد معلول تشکیل می‌دهند که بیشترشان نیز در کشورهای فقیر زندگی می‌کنند و به امکانات بهداشتی و آموزشی مناسب دسترسی ندارند.

در سرشماری سال ۱۳۹۰ در ایران، «آمار معلولان» حدود یک میلیون و دویست هزار نفر اعلام شد؛ با این حال مسئولان سازمان بهزیستی می‌گویند آمار دقیقی از معلولان کشور در دست نیست.

Post source : فردا

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.