قطع صدها اصله درخت در پارک جنگلی چیتگر

باگذشت نزدیک به ۶ ماه از سال و درحالی‌که درختان پارک جنگلی چیتگر تهران برای چهارمین سال پیاپی با تنش آبی شدید در سال جاری مواجه شده‌اند، حالا یک‌به‌یک توسط شهرداری قطع و ریشه‌کن می‌شوند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایران، در روزهای گذشته صدها اصله درخت کاج در حاشیه مسیر دوچرخه‌سواری چیتگر در ۱۵ کیلومتری غرب تهران به بهانه خشکیدگی و آفت‌زدگی قطع و به صورت پشته‌هایی روی هم انبار شده‌اند که اعتراض بسیاری از بازدید‌کنندگان و شهروندان تهرانی را هم به دنبال داشته است. مسئولان سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران می‌گویند پیری درختان و تنش آبی وارد‌شده به آن‌ها در اثر قطع آب چیتگر توسط سازمان آب در چند سال گذشته باعث این امر بوده است. اما تشنگی مفرط و بی‌آبی درختان این پارک جنگلی ۹۵۰ هکتاری در شرایطی به وقوع پیوسته که کمی آن طرف‌تر از جنگل، دریاچه چیتگر موسوم به «خلیج فارس» به وسعت ۱۳۰ هکتار بخش قابل توجهی از آب رودخانه کن را در خود ذخیره کرده و مانند یک حوضچه تبخیری این آب را مقابل خورشید قرار داده است اما اینجا در پارک جنگلی چیتگر درختان گاه تا نزدیک به ۵۰ روز در گرمای شدید تابستان، قطره آبی برای ادامه حیات ندارند.

فریبرز غیبی مدیرکل دفتر منابع جنگلی سازمان جنگلها و مراتع کشور با اظهار بی‌اطلاعی از قطع درختان پارک جنگلی چیتگر گفت: پارک جنگلی چیتگر به وسعت ۹۳۰ هکتار در سال ۱۳۴۵ ایجاد شده و اکنون با حفظ کاربری جنگلی و به موجب ماده ۳ قانون حفظ و بهره‌برداری از جنگل ها و مراتع در اختیار شهرداری گذاشته شده اما مالکیت آن در اختیار منابع طبیعی است و هر اقدامی که در آن صورت می‌گیرد می‌بایست با اطلاع منابع طبیعی و در چارچوب طرح پارک باشد.

او افزود: حتی اگر درختی هم قرار است قطع شود و اگر برنامه‌ای برای مبارزه با آفات در پارک‌های جنگلی قرار است به اجرا گذاشته شود باید با اطلاع منابع طبیعی و در چارچوب طرح باشد و شهرداری حق ندارد خود رأساً وارد شود و یا درختان را بدون هماهنگی منابع طبیعی قطع کند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: من اطلاعی از این موضوع نداشتم اما باید موضوع را از طریق اداره کل منابع طبیعی استان تهران پیگیری کنید و ببینید آیا این‌ها در جریان این حجم درخت قطع شده بودند یا خیر. من فقط می‌دانم که آخرین باری که ما را در جریان قطع درختان چیتگر قرار دادند دوسال پیش بود.
تنش‌های گرمایی شدید، بی‌آبی و نهایتاً پیری درختان باعث شده تا آنها در برابر آفات آسیب پذیر باشند و چون دچار مشکلات فیزیولوژیک شده‌اند به راحتی مورد هجوم آفات قرار می‌گیرند.

پارک جنگلی چیتگر در ۱۵کیلومتری تهران در شمال اتوبان تهران ـ کرج در محل عوارضی قرار دارد. جنگلکاری اراضی این پارک به صورت تپه در سال ۱۳۴۵ به وسیله سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور انجام شد. این اراضی قبلاً جزو اراضی مرتعی محسوب می‌شدند. این پارک در سال حدود ۱۴۰۰۰ متر مکعب در هکتار آب احتیاج دارد که اکنون کمتر از یک سوم این مقدار تأمین می‌شود و بسیاری از درختان در آستانه خشکیدگی کامل قرار دارند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.