هفت ساعت بازداشت یک خبرنگار در ساختمان شهرداری

فرورتیش رضوانیه، خبرنگار در فیس بوک خود خبر داده است که به مدت ۷ ساعت در ساختمان یکی از مناطق شهرداری تهران بازداشت شده و تحت بازجویی قرار گرفته است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، «فرورتیش رضوانیه» هنگام ورود شغل خود را به نگهبان‌های هر دو ساختمان شهرداری منطقه ۳ اعلام کرده و آنها اجازه داده‌اند تا با دوربین تصویربرداری خود وارد ساختمان شود، اما دقایقی بعد دستور بازداشت او به اتهام عدم هماهنگی با روابط‌عمومی شهرداری تهران برای حضور در آن ساختمان صادر شده است.

طبق اظهارات شاهدان، بازداشت رضوانیه ۶ ساعت طول کشیده و او نیمی از این مدت را در حالی سپری کرده که حق استفاده از موبایل را نداشته و دست او نیز با دستبند فلزی به صندلی بسته شده بود. همچنین تجهیزات این خبرنگار بلافاصله توقیف و همه تصاویر داخل حافظه دوربین‌ها نیز پاک شده است.

رضوانیه که در هفته گذشته بارها با سامانه ۱۳۷ تماس گرفته بود تا ترمیم یک گودال خطرناک وسط پیاده‌رو را پیگیری کند، هنگامی که تماس‌هایش به عنوان شهروند و حتی خبرنگار اثرساز نبود، برای پیشگیری از رخ دادن حادثه‌ای برای شهروندان به ساختمان منطقه ۳ مراجعه کرد، اما بازداشت شد.

با آن که نامبرده هنگام بازجویی‌ها با اتهامات سنگین و غیرقابل باوری مواجه بوده، اما اداره حقوقی شهرداری به مدت ۶ ساعت از ماجرا اطلاعی نداشته و پس از آن نماینده این اداره به محل بازداشت اعزام شده تا درباره جزئیات ماجرا تحقیق کند.

رضوانیه پس از آن به کلانتری گاندی منتقل شده و در آنجا تعهدنامه‌ای را امضا کرده که به موجب آن نباید بدون هماهنگی با روابط‌عمومی شهرداری تهران از ساختمان‌های وابسته یه این سازمان تصویربرداری کند.

این که مسؤولان حراست شهرداری منطقه ۳ به چه علت با یک خبرنگار به عنوان مجرم رفتار کرده‌اند، موضوعی پرسش‌برانگیز و کم‌سابقه است.

از سوی دیگر باید توجه داشت که نگهبان‌های ساختمان با رضوانیه که دوربین را مقابل آنها گرفته بود رفتار خوبی داشته و حتی او را برای پیدا کردن دفتر خدمات شهری راهنمایی نیز کرده‌اند و هیچ کسی مانع این خبرنگار نشده و از او درخواست مجوز نکرده است.

این که مسؤولان شهرداری منطقه ۳ ضعف امنیتی و هماهنگی خود را با دستبند زدن به یک خبرنگار و بازجویی از او پنهان می‌کنند، هشداری جدید برای رسانه‌ها محسوب می‌شود

Post source : کلمه

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.