اعتصاب غذای مهدی و حسین رجبیان در زندان اوین

 مهدی و حسین رجبیان، دوهنرمند زندانی، در اعتراض به تغییر بند و جدا شدن از یکدیگر که به دستور مسئولین زندان صورت گرفته است، دست به اعتصاب غذا زدند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز سه شنبه ۱۶ شهریورماه، مهدی رجبیان، هنرمندان محبوس در زندان اوین، در پی درگیری لفظی با دادیار ناظر بر زندان اوین، از بند هفت به بند هشت زندان اوین منتقل شد. در پی این اقدام که به دستور مسئولین زندان صورت گرفته است، مهدی و حسین رجبیان از روز چهارشنبه ۱۷ شهریورماه اقدام به اعتصاب غذا کرده اند.

لازم به ذکر است زندانیان عقیدتی بند هشت زندان اوین به دلیل عدم رعایت اصل تفکیک جرائم و عدم رسیدگی بهداشتی در وضعیت خطرناکی قرار دارند.

مهدی رجبیان و حسین رجبیان، دو موزیسین ایرانی که پیش‌تر در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به اتهام “تبلیغ علیه نظام” هرکدام به شش سال زندان محکوم شدند، در شانزدهم خردادماه جهت اجرای حکم راهی زندان اوین گشتند.

حکم صادره از سوی شعبه۵۴ دادگاه انقلاب اسلامی، برای هرکدام به سه سال حبس تعزیری، سه سال حبس تعلیقی و پرداخت ۲۰ میلیون تومان جریمه تعیین و به اجرای احکام دادسرای زندان اوین ارسال‌شده بود.

این دو در جریان برگزاری دادگاه از حق داشتن وکیل محروم بوده‌اند، می‌گوید که محاکمه‌شان تنها یک ربع طول کشیده است. یک منبع آگاه می‌گوید: «آن‌ها در حین بازجویی وکیل نداشته‌اند. در دادگاه هم وکیل نداشته‌اند، چون گفته‌شده که پرونده‌شان به شکلی است که خودشان باید توضیح بدهند.»

مهدی رجبیان سال ۹۲ تدوین و ضبط آلبومی به نام «تاریخ ایران به روایت سه‌تار» را آغاز کرد که به نظر می‌رسد بیانیه‌ و توضیح او درباره این آلبوم و اعلام خبر پخش آن در سایت برگ‌ موزیک، از جمله دلایل بازداشتش بوده است. در این آلبوم تمام جنگ‌های ایران با سه‌تار روایت شده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.