جمع آوری ۱۵۰ نوزاد و کودک سرراهی در تهران طی دو ماه

مدیرکل بهزیستی استان تهران از شناسایی بیش از ۱۵۰ نوزاد و کودک سرراهی در ۲ ماه اخیر خبر داد و گفت: کودکان سرراهی معضل کنونی بهزیستی است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از خبرگزاری دانشجو، اصغر باقری روز چهارشنبه در کارگروه اجتماعی – فرهنگی استان تهران که به ریاست سید شهاب الدین چاوشی معاون سیاسی اجتماعی استاندار برگزار شد، اعلام کرد؛ در ۲ ماه اخیر بیش از ۱۵۰ کودک سرراهی در سطح شهر تهران شناسایی و به شیرخوارگاه آمنه منتقل شدند.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه این بچه ها اغلب از خانواده های آسیب دیده هستند دچار بیماری هایی می باشند که متاسفانه در مراکز بهداشتی و درمانی هزینه های آنان را تقبل نمی کنند.

مشکل تشخیص هویت و شناسنامه کودکان سرراهی

باقری همچنین شناخت هویت این کودکان و مشکل در صدور شناسنامه آنها را معضلی دیگر در این خصوص عنوان کرد و افزود: لازم است این مشکل بخصوص برای آن دسته از کودکان سرراهی که تابعیت ایرانی دارند، برطرف شود.

در همین خصوص معاون اسناد هویتی اداره کل ثبت احوال استان تهران اظهار کرد: فرایند صدور شناسنامه برای این کودکان بعد از اینکه از سوی بهزیستی به ما معرفی شدند و پس از احراز هویت ایرانی آنها، در یک بازه زمانی سه یا چهار ماه بررسی می شود.

داود اوصالی اظهار کرد: در صورتی که محرز شود کودک دارای تابعیت ایرانی است، شناسنامه ای برای او صادر می شود اما نام پدر و مادر آنها و نیز تاریخ تولدشان بصورت فرضی در شناسنامه درج می شود و در بخش توضیحات شناسنامه نیز این عبارت نوشته می شود که شناسنامه بر اساس حکم دادگاه صادر شده است.

وی در مشروع یا نامشروع بودن این کودکان و نوزادان، اظهار کرد: این یک مساله اخلاقی است و ما بعنوان یکی از مجموعه های تابعه دستگاه قضائی به آن ورود نمی کنیم.

اوصالی اظهار کرد: ما با کمترین مدارک ممکن و با استناد به تشخیص هویتی که خودمان انجام می دهیم، برای این کودکان شناسنامه صادر می کنیم.

لزوم رفع مشکلات حقوقی

معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران نیز بر لزوم مشخص شدن شرح وظایف هر یک از دستگاه های مرتبط با موضوع کودکان سرراهی از نظر حقوقی تاکید کرد.

سید شهاب الدین چاوشی اظهار کرد: دولت موظف است به این موضوع رسیدگی کند اما اینکه دقیقا وظایف هر دستگاه در قبال این کودکان چیست باید بررسی و نتایج آن در کارگروه اعلام شود.

وی افزود: لازم است مشخص کنیم که متولی این کودکان از نظر حقوقی کدام سازمان است؛ بهزیستی، بهداشت و درمان یا سایر ارگان ها؟ زیرا این موضوع از آسیب های جدی است و باید همه با جدیت در این زمینه ورود کنند.

ظرفیت نگهداری سالمندان در تهران تکمیل است؛ باید چاره اندیشی کرد

مدیرکل بهزیستی استان تهران همچنین کمبود فضای نگهداری سالمندان در این استان را یکی دیگر از مشکلات عنوان کرد و گفت: اکنون ۲۰ هزار و ۱۰۰ سالمند اعم از افراد دارای مشکل روانی یا ذهنی در مراکز نگهداری این سازمان وجود دارند.

باقری گفت: برای انتقال بخشی از این سالمندان که یکهزار و ۱۰ تن هستند با شهرهای بیرجند و شاهرود رایزنی هایی کردیم تا بتوانیم از ظرفیت های نگهداری آنان استفاده کنیم.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.