نیروی انتظامی شیراز «اتباع بیگانه» بازداشت شده را به نمایش گذاشت

نیروی انتظامی شیراز مجموعه‌ای از مواد قاچاق، مواد مخدر، خودروهای سرقتی، فیلم‌های غیر مجاز، مشروبات الکلی و موارد دیگری را که در دو روز گذشته کشف و ضبط کرده است به نمایش گذاشته و قفسی هم ساخته از «اتباع بیگانه»‌ بازداشت شده‌ای که مجوز حضور در این شهر یا در کل ایران را نداشته‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از زمانه، این اقدام نیروی انتظامی در به نمایش گذاشتن افراد بازداشت‌شده، با اعتراض‌های گسترده روبه‌رو شده است. معترضان معتقدند نیروی انتظامی کرامت انسانی بازداشت‌شدگان را زیر پا گذاشته است.

برخوردهای تحقیر‌آمیز با غیر‌ایرانی‌های مهاجر که اتباع بیگانه خوانده می‌شوند و اغلب شهروندان افغانستان هستند مسبوق به سابقه است و به‌خصوص عکس‌ها و فیلم‌های زیادی از برخوردهای نامتعارف نیروی انتظامی با بازداشت‌شدگان افغانستانی در طول سال‌های گذشته منتشر شده است.

فرهمند علیپور، روزنامه‌نگار ایرانی مقیم ایتالیا اما درباره اقدام نیروی انتظامی شیراز در به نمایش گذاشتن بازداشت‌شدگان غیر‌ایرانی، در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است که با دیدن این تصویر، برای یک لحظه از شرم و خشم دعا کرده است که زمین دهان بگشاید.

او در ادامه با اشاره به هم‌تباران و هم‌زبان و هم‌تاریخ و هم‌فرهنگ بودن مردمان دو کشور ایران و افغانستان نوشته است که «گیریم آن‌ها مردمان گریخته از ستم جنگ نیستند. آیا آن‌ها انسان نیستند؟ آیا شرم‌آور نیست که پلیس شیراز، شهری با آن گذشته پرافتخار، شهر باغ‌ها و غزل‌ها، نمایشگاه دستاوردها (!) بر پا کند، در گوشه‌ای شیشه‌های مشروبات الکلی، در گوشه‌ای کیسه‌های مواد مخدر و در گوشه‌ای دیگر قفس‌هایی بر پا کند و همسایگان آواره و گریخته از جنگ را چشم‌بسته به نمایش بگذارد؟! آیا شما بویی از انسانیت، نشانی از شعور برده‌اید؟ البته از کسانی که پیکر شهدای مرزی خود را در قفس‌های حمل چمدان فرودگاه به این سو و آن سو می‌کشند، انتظار شعور داشتن سخت بیهوده است.»

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) مجموعه عکسی از این نمایشگاه دستاوردهای ۴۸ ساعته نیروی انتظامی شیراز منتشر کرده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.