بیانیه عفو بین الملل در خصوص وضعیت نامساعد کمال فروغی در زندان اوین

سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه‌‌ای ضمن اشاره به وضعیت نامساعد کمال فروغی، زندانی سالخورده زندان اوین، خواستار اقدامی فوری در خصوص وضعیت وی شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، عفو بین الملل در بیانیه‌ای که روز سه شنبه ۲۳ شهریورماه منتشر گشته است، اعلام می دارد؛ کمال فروغی ، شهروند ۷۷ ساله ایرانی‌بریتانیایی، علیرغم ابتلا به بیماری چشمی آب مروارید در بند هفت اوین محروم از رسیدگی پزشکی نگهداری می شود و این زندانی امنیتی در صورت ادامه حبس در شرایط نامساعد زندان، با خطر از دست دادن بینایی رو به رو می باشد.

سازمان عفو بین الملل ضمن اشاره به سایر بیماری‌های این زندانی امنیتی از جمله از دست دادن حافظه و درد کمر، احتمال ابتلا به سرطان پروستات از مقامات ایران خواست در مورد نیازهای پزشکی وی اقدام کنند.

بنا به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران در چهاردهم شهریور؛ مقامات قضایی کماکان با آزادی مشروط کمال فروغی، شهروند ایرانی‌بریتانیایی ۷۷ ساله، مخالفت به عمل می آورند.

کمال فروغی که در پست مشاور شرکت نفت «پتروناس» مالزی واقع در تهران مشغول به‌کار بود، ‌در سال ۱۳۹۰ (۲۰۱۱ میلادی) به اتهام جاسوسی دستگیر شد و سال ۱۳۹۲ (۲۰۱۳ میلادی) در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۸ سال حبس محکوم گردید. این زندانی امنیتی به مدت دو سال پس از بازداشت از حق تماس با خانواده و ارتباط با وکیل محروم بوده است.

خبرگزاری رویترز در آذرماه ۱۳۹۴ (۲۰۱۵ میلادی) گزارش داد که یکی از سخنگویان وزارت خارجه بریتانیا گفته است که فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا، مسئله آقای فروغی را با مقامات ایران ازجمله حسن روحانی در میان گذاشته است. وی همچنین گفته است که دیپلمات‌های بریتانیایی تاکنون نتوانسته‌اند دسترسی کنسولی به آقای فروغی داشته باشند چراکه ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌پذیرد.

بنا به گزارش دیلی‌تلگراف، دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس نیز در دی‌ماه ۱۳۹۴ (۲۰۱۵ میلادی) در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، خواستار آزادی کمال فروغی شد. تلگراف تأکید کرده است که کامرون این نامه را شخصاً برای رئیس‌جمهوری ایران نوشته و فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس هم موضوع را در دیدار با آقای روحانی مطرح کرده است.

کامران فروغی، فرزند کمال فروغی، پیش‌تر در مصاحبه‌ای تأکید کرد: «هیچ‌کس نمی‌داند برای چه او در زندان است و حتی خودش هم نمی‌داند چرا زندانی‌شده است.»

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.