ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی: «گفته‌های کمیسر عالی حقوق بشر غیرواقعی است»

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، اطلاعیه‌ای صادر کرده و گفته‌های کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل درباره ایران را «نادرست و غیرواقعی» خوانده است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از زمانه٬ کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، روز سه‌شنبه ۲۳ شهریور همزمان با آغاز سی‌وسومین نشست شورای حقوق بشر این سازمان در ژنو، از «عدم همکاری» برخی کشورها از جمله ایران با این شورا انتقاد کرده بود.

زید رعدالحسین، سوریه، ونزوئلا، بلاروس، کره‌شمالی، اریتره و ایران را کشورهایی معرفی کرده بود که با این ادعا که «حقوق بشر بهانه‌ای برای دخالت در امور داخلی کشورهاست»، از همکاری با این نهاد بین‌المللی خودداری می‌کنند.

رعد الحسین شورای حقوق بشر را یک نهاد «بی‌طرف» خوانده بود که می‌کوشد صدای قربانیان نقض حقوق بشر باشد.

شورای حقوق بشر ایران در واکنش به این گفته‌ها، سیاست جمهوری اسلامی را در حوزه حقوق بشر، مبتنی بر «شفافیت و تعامل سازنده و منطقی» معرفی کرده و ادعای عدم تعامل با دفتر کمیسر عالی را رد کرده است.

شورای حقوق بشر ایران در بیانیه خود گفته که در سال‌های اخیر از کمیسر عالی سابق و فعلی برای سفر به جمهوری اسلامی ایران دعوت کرده و چهار دور گفت‌وگو بین هیات جمهوری اسلامی ایران و مقامات دفتر کمیسر عالی در دپارتمان‌های مختلف انجام شده است.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اما در صحبت‌های خود از وضعیت حقوق بشر در ایران انتقاد کرده و گفته بود که بر اساس گزارش‌ها روند قضایی ایران «مشکلات بنیادی» دارد.

رعد الحسین تاکید کرده بود که جمهوری اسلامی از سال ۲۰۱۳ میلادی تاکنون به بازرسان این نهاد بین‌المللی اجازه نداده که از ایران بازدید کنند.

شورای حقوق بشر ایران درباره این موضوع گفته که گرچه مقام گزارشگری ویژه سازمان ملل در حقوق بشر را قبول ندارد اما تاکنون همکاری‌های مختلفی با گزارشگر ویژه انجام داده از جمله «پاسخ به مکاتبات متعدد گزارشگر، دیدارهای متعدد و مستمر نمایندگان دائم جمهوری اسلامی ایران در نیویورک و ژنو، و انجام دو دور گفت‌وگوی تخصصی و فنی هیات‌های اعزامی جمهوری اسلامی ایران به اجلاسیه‌های شورای حقوق بشر با گزارشگر از سپتامبر ۲۰۱۴ به این سو.»

این شورا نوشته که جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۵ از دو گزارشگر ویژه موضوعی نیز برای بازدید از ایران دعوت کرده که تاکنون برنامه آن‌ها ارائه نشده است.

کمیسر عالی حقوق بشر همچنین به آمار بالای اعدام‌ در ایران اشاره کرده و از اعدام مجرمان زیر ۱۸ سال هم ابراز نگرانی کرده اما شورای حقوق بشر ایران نوشته که درباره این موارد قبلا پاسخ داده است.

زید رعدالحسین همچنین گفته بود: «ممکن است برخی کشورها دفترهای این نهاد را ببندند یا با بازرسان بین‌المللی همکاری نکنند اما نمی‌توانند چشم ما را بر حقیقت ببندند. ما همچنان تمام تلاش خود را می‌کنیم که گزارش‌هایمان در مورد این کشورها دقیق باشد.»

شورای حقوق بشر اما گفته که در اوایل امسال پیشنهاد اعزام هیاتی از دفتر کمیسر عالی دربافت کرده و ایران کتبا از پذیرش این هیات استقبال کرده است اما هیچ پاسخ و واکنشی از این دفتر نگرفته است.

در حالی که ایران به دلایل متعدد از سوی جوامع بین‌المللی به نقض حقوق بشر محکوم است، اما مقامات ایران هرگونه نقض حقوق بشر در ایران را نفی می‌کنند و چند سال است که تلاش می‌کنند منشور حقوق بشر اسلامی را تدوین کنند.

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران در گذشته از تصویب چند قطعنامه‌ در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران انتقاد کرده و گفته که ایران حقوق بشر اسلامی، قصاص و اعدام محاربه را قبول دارد.

در گزارش سازمان عفو بین‌الملل درباره وضعیت حقوق بشر در کشورهای جهان در سال ۲۰۱۵، ایران به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفته و گفته شده که وضعیت حقوق بشر در این کشور تغییری نکرده است.

وضعیت زنان، دگراندیشان، اقلیت‌های قومی، جنسی و مذهبی، آمار بالای اعدام، وضعیت زندان‌ها، حصر مخالفان و سرکوب آزادی بیان از موارد نقض حقوق بشر در ایران است که از سوی دیدبان حقوق بشر به آن اشاره شده است.

مجمع عمومی سازمان ملل، ۱۷ دسامبر ۲۰۱۵ /۲۶ آذر ۱۳۹۴، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که کانادا ارائه داده بود و در آن از فشارها، سرکوب‌ها و اعدام‌ها در ایران انتقاد شده بود، با ۸۱ رأی موافق، ۳۷ رأی مخالف و ۶۷ رأی ممتنع تصویب کرد.

دبیر شورای حقوق بشر ایران، محمدجواد لاریجانی، ماه گذشته گفته بود که حتی در جریان مذاکرات هسته‌ای هم ایران با غرب بر سر حقوق بشر مذاکره کرده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.