عفو بین‌الملل خواستار اقدامی فوری در خصوص وضعیت نزار زکا در زندان اوین شد

سازمان عفو بین‌الملل ضمن اشاره به عدم دسترسی نزار زکا به امکانات درمانی در زندان اوین، خواستار اقدامی فوری خصوص وضعیت این شهروند لبنانی– آمریکایی شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که روز جمعه ۲۶ شهریورماه منتشرشده است، اعلام می‌دارد؛ نزار زکا، کارشناس صنعت فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات و شهروند لبنانی – آمریکایی، از یک سال پیش بدون دسترسی به امکانات درمانی در بند دو‌-الف زندان اوین محبوس بوده است. این زندانی امنیتی از کمردرد و مشکلات گوارشی رنج می‌برد و در مدت بازداشت با کاهش وزن شدید مواجه شده است؛ با این حال مقامات امنیتی از فراهم کردن امکانات درمانی برای وی خودداری می‌کنند.

عفو بین‌الملل گزارش کرد؛ نزار زکا در اول شهریورماه برای اولین بار در شعبه پانزده دادگاه انقلاب به اتهام همکاری با دول متخاصم محاکمه شده و از جزییات پرونده وی تاکنون اطلاعی به‌دست نیامده است.

در این بیانیه تأکید شده است که نزار زکا در مدت بازجویی از سوی مأموران امنیتی سپاه پاسداران برای اعتراف به اتهام جاسوسی، مورد شکنجه قرارگرفته است.

زکا در شهریور ماه سال گذشته به دعوت شهین‌دخت مولاوردی، معاون حسن روحانی در امور زنان و خانواده، برای شرکت در همایشی درباره “نقش زنان در توسعه پایدار” به تهران رفته بود. او سابقه سفر به ایران در دوران ریاست‌ جمهوری محمود احمدی‌نژاد را نیز دارد.

بنا بر اعلام “اجمع”، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات عرب، (IJMA3-USA) مستقر در واشنگتن، نزار زکا هجدهم سپتامبر (۲۷ شهریور) به هنگام حضور در تهران ناپدید شد. این گروه در زمینه آزادی اینترنتی در منطقه خاورمیانه فعالیت می‌کند و نزار زکا دبیر آن است.

پیشتر خبرگزاری «فارس» نزدیک به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، یکشنبه ۸ نوامبر، خبر دستگیری بازرگان لبنانی نزار زکا را که تابعیت آمریکایی هم دارد، تایید کرد. این خبرگزاری نوشت که نزار زکا از فعالان جریان ۱۴ مارس لبنان، ائتلاف منتقد حزب‌الله است.

اطلاعیه سازمان «اجمع» می گوید که نزار زکا ۱۸ سپتامبر پس از پایان همایش، هتل محل اقامت خود را ترک کرده و به وسیله تاکسی به فرودگاه می‌رود، اما اطلاعات موجود نشان می‌دهد او به فرودگاه نرسیده و سوار هواپیما نشده است و تا کنون خبری از او در دست نیست.

سال ۲۰۱۳ روزنامه وطن امروز، در گزارشی، نزار زکا را به عنوان یکی از موسسان «انجمن بین‌المللی مدیران ایرانی» معرفی کرده که در یک پروژه امنیتی با نام «پل» مشارکت دارد. این گزارش مدعی شده که پروژه «پل» برنامه‌ای پوششی برای نفوذ آمریکا به ساختارهای سیاسی و اجرایی ایران است.

در همایشی که نزار زکا از سخنرانان آن بود، علاوه بر خانم شهیندخت مولاوردی، محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، محمود حجتی وزیر جهاد کشاوزی و علی ربیعی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی ایران هم حضور داشتند.

روزنامه لبنانی اللواء، نزار زکا را از پیشتازان صنعت فنآوری اطلاعات و ارتباطات در منطقه و جهان توصیف کرده است. «اتحادیه جهانی فناوری اطلاعات» (WITSA) که نزار زکا ریاست شورای سیاستگذاری آن‌را بر عهده دارد، حدود ۹۰ درصد از صنعت جهانی فناوری اطلاعات و ارتباطات را نمایندگی می‌کند و ۸۰ جمعیت ملی پیشتاز در این صنعت عضو آن هستند.

«سازمان عربی فناوری اطلاعات و ارتباطات» (اجمع) که نزار زکا دبیرکل آن است، سازمانی منطقه‌ای است که ۱۴ کشور عربی در آن عضو هستند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.