گروهی از فعالان مدنی خواستار آزادی عبدالفتاح سلطانی شدند

جمعی از فعالان مدنی و اجتماعی در نامه‌ای به صادق آملی لاریجانی‌، رئیس قوه قضائیه خواستار آزادی مشروط عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر شده‌اند. جمع‌آوری امضای این نامه همچنان ادامه دارد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از دویچه وله، گروهی از فعالان مدنی و اجتماعی با تدوین نامه‌ای خطاب به صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، از او خواسته‌اند زمینه‌‌ی آزادی عبدالفتاح سلطانی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین را فراهم آورد.

در این نامه از رئیس‌قوه قضائیه درخواست شده است “با توجه به اعیاد مبارک و شرایط ویژه پرونده جناب عبدالفتاح سلطانی، وکیل فعال حقوق بشر” نسبت آزادی او اقدامات لازمه را به عمل آورد.

نویسندگان نامه در استدلال خود آورده‌اند که عبدالفتاح سلطانی بیش از نیمی از دوران محکومیت خود را گذرانده و مشمول قانون آزادی مشروط می‌شود.

از سوی دیگر “شرایط جسمی دکتر سلطانی نامساعد بوده و او نیاز به خدمات پزشکی دارد”.

در این نامه خطاب به رئیس قوه قضائیه اشاره شده است به اینکه “از سه سال قبل پرونده ایشان جهت اعمال ماده ۱۸که نظر چهار قاضی خلاف شرع بودن حکم قبلی را تشخیص داده‌اند، در دفتر شما منتظر رسیدگی حضرت عالی است”.

عبدالفتاح سلطانی در ۱۹ شهریور ۱۳۹۰ بازداشت شد و تا به امروز در زندان اوین به سر می‌برد. تقاضای اعاده دادرسی او تاکنون از سوی قوه قضائیه بی‌پاسخ مانده است.

این فعال حقوق بشر و وکیل دادگستری نخست به ۱۸ سال زندان و بیست سال محرومیت از وکالت محکوم شد، اما این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۱۳ سال زندان کاهش یافت. در نهایت حکم آقای سلطانی در پی اعمال ماده ۱۳۴، به ده سال زندان و دو سال محرومیت از وکالت کاهش یافت.

مشارکت در تأسیس کانون مدافعان حقوق بشر و مصاحبه با رسانه‌ها در باره پرونده موکلانش، از جمله اتهام‌های آقای سلطانی بوده است.

مائده سلطانی دختر عبدالفتاح سلطانی حدود یک سال پیش در نامه‌ای خطاب به دادستان تهران نسبت به “اقدامات غیرقانونی” دادستانی در مورد پدرش اعتراض کرده بود. به گفته او علاوه بر وجود سه مورد غیرقانونی در پرونده پدرش، مقامات زندان گاه و بیگاه مانع ملاقات این وکیل زندانی با همسرش هم می‌شوند.

خانم سلطانی در گفت‌وگو با دویچه‌وله توضیح داد که مسئولان زندان اوین بدون ارائه هیچ توضیحی بعضی اوقات مانع ملاقات پدرش با اعضای خانواده می‌شوند و یا اسم همسر عبدالفتاح سلطانی را بدون توضیح از لیست ملاقات‌کننده‌ها حذف کرده و مانع دیدار پدر ومادرش می‌شوند.

عبدالفتاح سلطانی وکیل و عضو کانون مدافعان حقوق بشر وکالت تعداد زیادی از پرونده‌های دارای جنبه حقوق بشری، مانند پرونده فعالان سیاسی، دانشجویان و روزنامه‌نگاران را بر عهده داشت. او در حال حاضر در زندان اوین به سر می‌برد و از بیماری قلبی در رنج است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.