تجمع تعدادی از دستفروشان اهوازی مقابل استانداری

با گذشت یک ماه از ثبت‌نام، تعدادی از دستفروشان هسته مرکزی اهواز خواستار تعیین‌ تکلیف و تعیین محل استقرار شدند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از عصر ما، تعدادی از دستفروشان مرکز شهر اهواز صبح یکشنبه با تجمع در مقابل استانداری خوزستان، خواستار پایان بلاتکلیفی خود شدند. یکی از نمایندگان دستفروشان که در این تجمع حاضر شده بود در این‌باره گفت: هشت ماه است که دستفروشان را از سطح شهر جمع‌آوری کرده‌اند و قرار بوده آن‌ها را ساماندهی کنند ولی هنوز بلاتکلیف هستیم.

وی افزود: یک ماه پیش با فرماندار اهواز نشستی داشته و گزارشی از وضعیت و مشکلات دستفروشان ارائه کردیم و در آن نشست قرار شد که آمار واقعی دستفروشان مرکز شهر تهیه شود تا راهکاری برای اشتغال آن‌ها ایجاد کنند.

این جوان اهوازی با اشاره به نامنویسی پارسال دستفروشان توسط شهرداری اهواز اضافه کرد: در آن فهرست بیش از یک هزار نفر به عنوان دستفروش هسته مرکزی شهر اهواز شناسایی شدند اما طبق گفته فرماندار اهواز این آمار واقعی نبوده و تعدادی از افراد آن غیربومی و یا شاغل بودند به همین دلیل همه ما در مسجد ابوالفضل فرهنگ‌شهر جمع شدیم و دوباره نامنویسی کردیم. وی تعداد دستفروشان این منطقه را بعد از آمارگیری مجدد ۶۵۰ نفر عنوان کرد و گفت: با وجودی که فرماندار وعده کرده طرح ساماندهی دستفروشان را اجرا کند و نماینده شهرداری اهواز در تمام جلسات حضور داشته اما شهردار اهواز از این طرح اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

وی با بیان این‌که شهرداری اهواز پارک ربیع را برای استقرار دستفروشان تعیین کرده بود اظهار کرد: این پارک مشکلات بسیاری دارد که گزارش آن به استاندار، فرماندار و شورای شهر اهواز ارائه شده است از جمله این‌که بسیار دورافتاده است، مشکل روشنایی دارد و مردم منطقه که خود جوانان بیکار زیادی دارند از فعالیت دستفروشان در آن ممانعت می‌کنند. وی دستفروشی را تنها راه معیشت این افراد دانست و تاکید کرد: دستفروشان مرکز شهر آمادگی دارند با طرح ساماندهی که تصویب می‌شود همکاری کنند به شرطی که محل مناسبی برای استقرار آن‌ها درنظر گرفته شود.

وی گفت: راه‌اندازی بازار شب و اجرای طرح زوج و فرد در زمان تعطیلی مغازه‌های مرکز شهر، ساماندهی پارکینگ رفاه و یا بازار شب در خیابان نادری شرقی از جمله پیشنهاداتی بوده که برای ساماندهی دستفروشان داده‌ایم اما هنوز هیچ نتیجه‌ای نشده است.

یکی دیگر از دستفروشان حاضر در این تجمع نیز گفت: چندین ماه است که بیکار هستیم و هیچ درآمدی نداریم که این مساله فشار مالی زیادی به ما وارد می‌کند به‌طوری که چند ماه است کرایه خانه‌هایمان را پرداخت نکرده‌ایم و حتی کودکان خود را در مدرسه نامنویسی نکرده‌ایم. وی با انتقاد از برخود ماموران اجرائیات شهرداری اهواز با دستفروشان افزود: این ماموران به صورتی رفتار می ‌کنند که گویی با یک مشت متخلف و جانی روبه‌رو هستند، این درحالی‌است که دستفروشان برای امرارمعاش به این کار می‌پردازند. وی اضافه کرد: به دلیل دستفروشی و نداشتن وثیقه یک ماه در زندان بودم. بسیاری از دستفروشان از ترس این برخوردها امروز در تجمع شرکت نکرده‌اند.

معاون خدمات شهری شهردار اهواز همچنین گفت: شهرداری اهواز درباره ساماندهی دستفروشان هسته مرکزی تصمیم جدیدی نگرفته و مصوبه استقرار آن‌ها در پارک ربیع همچنان برقرار است. علیرضا حلاج با اظهار بی‌اطلاعی از جلسه دستفروشان و استاندار خوزستان افزود: شنیده شده که یک ماه پیش آمارگیری مجددی از دستفروشان انجام شده اما از دلیل این آمارگیری و نتایج آن اطلاعی ندارم.

با وجودی که رئیس شورای اسلامی شهر اهواز چندی پیش اعلام کرده بود که جابه‌جایی دستفروشان پس از انتخابات انجام می‌شود اما کمیسیون خدمات شهری شورای شهر مصوب کرده بود که این جابه‌جایی از شنبه چهارم اردیبهشت‌ماه عملیاتی شود. بعد از آن چند تجمع در خیابان نادری و مقابل فرمانداری در اعتراض به محل پیش‌بینی‌شده (پارک ربیع در آخر آسفالت) صورت گرفت. باتوجه به نرخ بالای بیکاری و حاشیه‌نشینی در اهواز، دستفروشی یکی از مشکلات این کلان شهر است که در سال‌های اخیر بر شدت آن افزوده شده است.

یکی از مشکلات مدیریت شهری در این سالها پدیده دستفروشی بوده است، با این وجود هیچ‌گاه به صورت ریشه‌ای به این مساله پرداخته نشده و بیشتر برخوردها مقطعی و قهری و در یک بازه زمانی خاص، آن هم در قالب جابه‌جایی تخریب و انهدام بوده است. به همین دلیل بعد از هر بار جابجایی، وضع به شکل سابق خود باز می‌گردد. افزایش دستفروشان همیشه با واکنش و اعتراض کسبه بازار به ویژه در هسته مرکزی شهر روبرو بوده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.