مرگ ناشی از شغل در بازنشستگان شش برابر حوادث کار

معاون روابط کار وزیر تعاون گفته است مرگ ناشی از بیماری‌های شغلی در دوره بازنشستگی ۶برابر حوادث ناشی از کار است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از مهر، سید حسن هفده‌تن با اشاره به مشکلات بنیادین کارگران در بخش های مختلف دستمزد، تامین اجتماعی و امنیت شغلی گفت: بیماری‌های شغلی دوران بازنشستگی ۶ برابر حوادث ناشی از کار، بازنشستگان ما را به دلیل هزینه‌های بسیار بالا به کام مرگ می‌برد و سهم بالای ۴ درصدی از تولید ناخالص داخلی (GDP) را به خود اختصاص می‌دهد.

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برنامه‌های مقطعی و کوتاه‌مدت نمی‌تواند منجر به رفع مشکلات ساختاری جامعه کارگری و کارفرمایی شود.

وی با بیان این‌که طرحی نظیر ایمن سازی محیط کار ۲۰ سال پیش در ژاپن اجرایی شده است، افزود: اگر این طرح در ایران اجرا شود، هزینه‌ بیماری‌های ناشی از حوادث کار و بازنشستگی می‌تواند صرف توسعه اشتغال و ایجاد ۵۰۰ هزار شغل در سال شود.

وی اجرای نادرست طرح هدفمندی یارانه‌ها را یکی از دلایل افزایش فاصله میزان دستمزد با قدرت خرید کارگران عنوان کرد و گفت: طرح هدفمندی یارانه‌ها در فرآیند اجرا، قیمت کالاها و نرخ ارز  را چند برابر کرد که حفظ قدرت خرید با افزایش حداقل مزد سالانه قابل جبران نبود.

وی تاکید کرد: بهبود معیشت جامعه کارگری و کارفرمایی نیازمند اصلاحات ریشه‌ای و اساسی است تا بیماری‌های صعب‌العلاج اقتصاد ایران معالجه شود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.