تجمع در دزفول در اعتراض به بازداشت چند تن از دراویش

در نمایشگاهی مربوط به جنگ ایران و عراق در شهر دزفول استان خوزستان، غرفه‌ای به پخش تصاویر توهین‌آمیز از رهبران دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی پرداخت و طلبه‌ای جوان علیه عرفان و تصوف سخن گفت که اعتراض دراویش را به‌همراه داشت و مأموران چند تن از آن‌ها را بازداشت کردند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از مجذوبان نور، نزدیک به دراویش، تعدادی از دراویش با تجمع مقابل این نمایشگاه، خواستار برخورد مقامات قضایی و امنیتی با این اقدامات شدند که این تجمع با دخالت مأموران انتظامی و استفاده از باتوم و گاز اشک‌آور به خشونت کشیده شد و چند نفر از دراویش بازداشت شدند و گروهی از آن‌ها مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

نام چند تن از بازداشت‌شدگان را قاسم مانگری، مسعود مجدی‌نسب، حسن دیاپور، رضا ابرکار، محمدجواد بابایی و محمد مالکی عنوان شده است.

در پی بازداشت این افراد تعدادی از دراویش با تجمع مقابل کلانتری شماره ۱۴ دزفول، خواستار آزادی بازداشت‌شدگان شدند.

بنا به این گزارش، تعدادی از دراویش به اداره‌ اطلاعات دزفول منتقل و کلیه‌ خیابان‌های منتهی به پاسگاه و فرمانداری مسدود شدند و صدای شلیک هوایی به گوش می‌رسید.

همچنین در ادامه دو درویش که در کلانتری بازداشت بودند آزاد شدند.

فرمانده‌ نیروی انتظامی دزفول با حضور در جمع معترضان، قول مساعد داد که بقیه‌ دراویش تا ساعاتی دیگر آزاد شوند. با این قول دراویش به حسینیه‌ خود در این شهر رفته و در انتظار آزادی هم‌فکران خود ماندند.

دستگاه امنیتی و نهادهای قضایی ایران در سال‌های گذشته تعداد زیادی از دراویش گنابادی و وکلای مدافع آن‌ها را بازداشت، محاکمه و زندانی کردند.

فعالان حقوق دراویش گنابادی می‌گویند برخورد با اعضای این اقلیت مذهبی در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد در چهارچوب طرحی به نام «طرح برخورد با عرفان‌های کاذب» شدت گرفت.

Post source : زمانه

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.