بلاتکلیفی ۷۵ کارگر اخراجی و بازنشسته «رنگین‌نخ» برای دریافت مطالبات معوقه

حدود ۷۵ کارگر کارخانه «رنگین‌نخ سمنان» ۱۶ ماه بعد از تعطیلی این واحد تولیدی با وجود صدور حکم توقیف اموال کارخانه هنوز نتوانسته‌اند مطالبات معوقه حقوقی و حق سنوات خدمت خود را دریافت کنند. گفته می‌شود اموالی که کارگران برای وصول مطالبات معوقه خود از کارخانه توقیف کرده‌اند زودتر توسط یکی از بانک‌ها توقیف شده و در این زمینه دست کارگران به جایی بند نیست.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از خبرگزاری ایلنا، کارخانه «رنگین‌نخ» در سمنان از مرداد‌ماه سال ۹۴ به دلیل آنچه از سوی کارفرما «مشکلات مالی» خوانده می‌شد تعطیل اعلام شد و از آن زمان تاکنون هنوز بخش عمده‌ای از مطالبات حدود ۷۵ کارگر‌ رسمی و قراردادی این واحد تولیدی پرداخت نشده است.

یکی از کارگران بازنشسته این واحد نساجی گفت: کارخانه رنگین‌نخ سمنان پیش از تعطیلی حدود ۵۵ کارگر رسمی و ۲۰ کارگر قراردادی با سوابق بالا داشت که حدود ۴۵ کارگر رسمی کارخانه بعد از یک سال دوندگی بازنشسته شدند و مابقی کارگران رسمی نیز با سوابق ۲۰ سال به دلیل مشکلات بیمه هنوز سرگردانند و امکان بازنشستگی ندارند.

به گفته وی علاوه بر این حدود ۲۰ کارگر قراردادی کارخانه نیز که دارای سوابق ۲۰ ساله هستند بعد از اخراج هنوز موفق به دریافت دست‌کم ۶ ماه از معوقات مزدی خود نشده‌اند.

این کارگر در ادامه تصریح کرد: کارفرما در زمان اخراج کارگران مرتبا وعده پرداخت مطالباتشان را می‌داد اما بعدا به بهانه‌های مختلف ازجمله مشکلات مالی از پرداخت مطالبات کارگران طفره رفت.

این کارگر درباره روند پی‌گیری حقوقی دریافت مطالبات خود و سایر همکارانش می‌گوید: بعد از بدقولی کارفرما‌ همه کارگران به صورت مجزا به اداره کار سمنان شکایت کردند و اداره کار حکم به پرداخت مطالبات ما داد اما کارفرما تمکین نکرد و پرونده برای اجرای احکام به سایر مراجع قضایی انتقال پیدا کرد.

به گفته او، بعد از کش‌وقوس‌های فراوان تعداد کمی از کارگران توانستند بخش حداقلی از مطالبات خود را دریافت کنند. اما بیشتر کارگران باقی‌مانده که هر کدام مبالغ زیادی از کارفرما طلب دارند طی ماه‌های گذشته بلاتکلیف بوده‌اند.

این کارگر «رنگین‌نخ سمنان» می‌گوید پس از پی‌گیری‌های حقوقی سرانجام توانستند حکم مصادره اموال کارخانه را برای دریافت طلبشان بگیرند اما پیش از کارگران یکی از بانک‌های دولتی برای وصول مطالبات معوقه خود اموال کارخانه را توقیف کرده‌ بود و در نتیجه پیگیری کارگران تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

به گفته وی بدهی این کارخانه به بانک مذکور حدود ۲ میلیارد تومان است این درحالی‌ا‌ست که ارزش ریالی اموال به‌جامانده از این کارخانه حدود ۷۵۰ میلیون تومان می‌شود.

او در ادامه سخنان خود درباره جرئیات مطالبات کارگران بازنشسته و اخراجی کارخانه رنگین‌نخ می‌گوید میانگین سنوات پایان خدمت هریک از بازنشستگان براساس سوابق کاری حدود۴۰ میلیون تومان است که کارفرما به بهانه نداشتن منابع مالی، توان پرداخت آن را ندارد.

به گفته وی کارگران بازنشسته رنگین‌نخ علی‌رغم دریافت نکردن سنوات، حدود ۶ ماه مطالبات معوقه مزدی دارند که مربوط به زمان اشتغالشان می‌شود.

به گفته این کارگر: همچنین ۲۰ کارگر قراردادی کارخانه که از سوی کارفرما همزمان با تعطیلی کارخانه اخراج شده‌اند به‌طور میانگین هر کارگر حدود ۱۰ میلیون طلب دارند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.