خطر اجرای حکم اعدام، یک زندانی زن در زندان ارومیه را تهدید می‌کند

اجرای احکام زندان ارومیه به زینب سکانوند، زندانی محکوم به اعدام، اعلام داشته است که طی هفته‌های آینده حکم وی اجرا خواهد گشت.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، زینب سکانوند، زندانی باردار محکوم به اعدام، جهت وضع حمل روز جمعه ۹ مهرماه ساعت ۱۲ ظهر از بند زنان زندان مرکزی ارومیه به یکی از بیمارستان‌های ارومیه منتقل شده اما بعد از چند ساعت جنین این زن زندانی مرده به دنیا آمده است. در پی مرگ جنین، روز دوشنبه ۱۲ مهرماه این زندانی به اجرای احکام زندان مرکزی ارومیه احضار شده و به او اعلام گشته است که طی هفته‌های آینده احتمال اجرای حکمش وجود دارد.

شبکه حقوق بشر کردستان در این خصوص اعلام کرد: “روز چهارشنبه ۷ مهرماه «ملوک نوری» از همبندی‌های زینب جهت اجرای حکم اعدام به سلول‌های انفرادی منتقل شد و با توجه به دوستی این دو زندانی و ترس از اجرای حکم اعدام خودش نیز، شوک شدید روحی به او وارد شده بود. دکترهای بخش زایمان اعلام کرده که جنین چند روز پیش احتمالا در پی شوک روحی وارد شده در شکم مادرش مرده است. همچنین دو هفته قبل از وضع حمل بهداری زندان برای معاینه و انجام سونوگرافی برای این زندانی درخواست اعزام او به بیمارستان خارج از زندان را کرده بود اما مسئولین زندان با این درخواست مخالفت کرده و در طول ۸ ماه گذشته تنها یک بار آن هم در خردادماه او تحت معاینه و سونوگرافی قرار گرفته و وضعیت جنین سالم اعلام شده بود.”

زینب سکانوند لکران، متولد سال ۷۳، در سن ۱۵ سالگی مجبور به ازدواج با فردی شده بود. وی بعد از دو سال زندگی مشترک، در سن ۱۷ سالگی در تاریخ ۱۱ اسفندماه سال ۹۰، به اتهام قتل همسرش دستگیر می‌گردد.

این زندانی پس از دستگیری به زندان خوی منتقل و در سال ۹۲، بعد از صدور حکم قصاص به زندان مرکزی ارومیه انتقال یافت. وی در چند سال اول، اتهام قتل همسرش را پذیرفت، اما از سال گذشته منکر انجام این قتل بوده و اعلام داشته که او به‌جای کس دیگری این قتل را بر گردن گرفته است.

گفتنی‌است بعد از تحقیقات پلیس یکی از اعضای خانواده مقتول نیز بازداشت‌ شده و بعدا به دلیل نبود مدارک آزاد شد.

یک منبع مطلع درباره این زندانی گفت: «زینب به دلیل فقر مادی و نگاه سنتی خانواده در شرایط خیلی سختی زندگی می‌کرده تا این‌که با این مرد آشنا و از روی ناچاری مجبور شده با این مرد از خانه فرار کند و بعد از مدتی با رضایت خانواده و دادن مقداری پول از سوی همسرش به خانواده‌اش، رسماً با اجازه خانواده توانسته با او ازدواج کند. به دلیل این‌که زینب از روی ناچاری مجبور به ازدواج شده بود در طول دو سال زندگی مشترک چندین‌بار توسط همسرش مورد ضرب‌وشتم قرارگرفته؛ در سال ۹۰ زینب به پلیس مراجعه کرده و اعلام کرده بعد از ضرب‌وشتم شدن توسط همسرش، وی را به قتل رسانده است.»

بنا بر این گزارش این منبع درباره وضعیت این زندانی می‌افزاید: «زینب در این مدت که بیش از ۴ سال حبس می‌باشد از لحاظ روحی خیلی به هم‌ریخته است و همه زندانیان بند نسوان نسبت به سرنوشت تلخ وی نگران می‌باشند. همچنین او به دلیل بی‌کسی سال گذشته با یک مرد زندانی ازدواج‌کرده و باردار شد.»

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.